Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa begagnat objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jimboyummin

Ny medlem
Jag bygger vidare på den här tråden då jag har lite funderingar kring köp av beg. M42-objektiv. Har tittat på några på Tradera och lagt märke till att det på flertalet av dem står t.ex 1:2,8/135mm.
Att 2,8 benämner ett bländartal fattar jag, men vad betyder 1:an i 1:2,8? Tänkte först att det kanske var fast bländare men på bilderna kunde jag se att gluggarna ändå faktiskt verkade ha flera olika bländarlägen. Nån här kanske skulle kunna förklara vad 1:2,8 betyder?

Edit: Missade att tråden specifikt handlar om Canongluggar, upptäckte det nu. Sorry.
 

ma59

Aktiv medlem
Jag bygger vidare på den här tråden då jag har lite funderingar kring köp av beg. M42-objektiv. Har tittat på några på Tradera och lagt märke till att det på flertalet av dem står t.ex 1:2,8/135mm.
Att 2,8 benämner ett bländartal fattar jag, men vad betyder 1:an i 1:2,8? Tänkte först att det kanske var fast bländare men på bilderna kunde jag se att gluggarna ändå faktiskt verkade ha flera olika bländarlägen. Nån här kanske skulle kunna förklara vad 1:2,8 betyder?

Edit: Missade att tråden specifikt handlar om Canongluggar, upptäckte det nu. Sorry.

Detta gäller alla objektiv, och hur deras ljusstyrka anges.

1:2,8 innebär att bländarens (= ljusöppningens) diameter är "1/2,8 så stor som objektivets brännvidd" eller hur man nu ska formulera det.

Tex ett 135 mm objektiv med ljusstyrkan 1:2,8 har en ljusöppning som är 48,215 mm i diameter.

Av det följer att även tex 1:8 (bländare 8) är "ett bländartal", det avser alltså inte enbart maximal ljusstyrka.
Varje inställbar ljusöppning hos objektivet kan sägas beskrivas som detta förhållande mellan brännvidd och inställd diameter hos bländaren/ljusöppningen (= bländaröppningen).
"F=1:8" tex blir lite långt att skriva därav skriver man F:8 eller rätt och slätt 8.

(Nån detalj kan jag möjligen ha skrivit fel men så här är det i det stora hela)
 
Senast ändrad:
ANNONS