Annons

SB800 blixtrar lite på egen hand.....

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D200 och en Sb800 blixt. Igår när jag satte på blixten på kameran började den blixtra lite på egen hand emellanåt. AF-lampan på blixten lös också ibland. Blixtarna var långt ifrån full effekt. Den inbyggda blixten var ställd i Command-läge, nu har jag testat att ställa den i TTL-läge och nu verkar den inte blixtra.

Jag har aldrig varit med om det tidigare, är det någon som har koll på vad det kan vara?
 
Har du blixten i SU-4 läget?

Om detta är fallet så kan lite allt möjligt ljus trigga blixten speciellt lysrör som tänds, andra blixtrande ljus eller IR-fjärrkontrollen ML-L3. har dock aldrig upplevt detta problem då man har den i radiostyrt läge.

Det ända tillfället jag har fått den att blixtra av misstag på kameran är just vid monteringen om man råkar kortsluta någon av stiften på blixten mot blixtfästet.
 

Mikael Jansson

Ny medlem
Hej!
Jag är ganska säker på att du har gjort precis som jag gjorde när min blixt var ny.
När man sätter på blixten tar man ett stadigt grepp om kamerahuset med höger handen och monterar blixten med vänstern. Då är det jättelätt att med högerhandens pek- eller långfinger komma åt någon av de knappar som sitter frampå kameran.
Prova så får du se!

MVH//Mikael
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har samma grej med min D200 och SB600. Lasses trodde det var ett jordfel i kameran, men jag har inte hunnit fixa det, så det är inte hundra.
 
ANNONS