Annons

Ny leksak - Falcon 8 mm fisheye [även Samyang, Polar, Walimex, m. fl.]

HusKul

Aktiv medlem
Men hur gör man då, ringer man och säger att de kan gå in till grannen eller skriver man en lapp utanför dörren eller hur gör man? Hur ofta kommer dom? Beställde i farfars namn till hans adress från hans VISA kort och de är arbetslösa förutom på sommaren då de driver fiskbutik i Sjötorp (Göta kanal startar där) vid Vänern.
när du får lappen i lådan kan du ringa och ändra
020-788799
dom kommer en gång om dan i 3dagar
tiderna får man aldrig redapå
så man får sitta hemma och vänta mellan kl:10-19

jag hade tur att tanten var hemma när dom kom
jag fick aldrig kolli.nr från säljaren så jag kunde följa paketet och planera lite
 

jelu1661

Aktiv medlem
UPS gör 3 försök på adressen som dom har

när UPS kommer till dig och du inte är hemma lämnar dom en lapp
då kan du antingen hämta den hos dom eller ringa och ändra leveransadress
om du inte kan få den till jobbet kan du prata med någon granne eller kiosken bredvid
då kan dom lämna den där
Det förutsätter alltså att du antingen:
a: Är hemma hela dagarna
b: Har en trevlig och pålitlig granne som är hemma hela dagarna
c: Känner en trevlig och pålitlig kioskägare i närheten
d: Har möjlighet att åka till en annan stad och hitta ut i något industriområde där de har sitt lager. (jag bor i uppsala och får ta mig
till sthlm, kostnad 200-300kr och en tidsåtgång på 4-5 timmar)

För mig, och säkert många andra, är UPS det sämsta möjliga alternativet förutom möjligen att åka till Polen (i det här fallet) och hämta varan själv.
 

carpelux

Aktiv medlem
För mig, och säkert många andra, är UPS det sämsta möjliga alternativet förutom möjligen att åka till Polen (i det här fallet) och hämta varan själv.
Jag kan inte annat än hålla med, UPS suger kraftigt!

Tyvärr är väl det av de få alternativ som finns över hela (civiliserade) världen om man vill ha verifierat att det man sänt har verkligen kommit fram. De ska ju kräva att få en signering av adressaten. Nu håller de ju inte det alltid, men i teorin ska det vara säkert.

Att åka till Polen är i alla fall trevligare alternativ :)
 

drejjan

Aktiv medlem
Jag kan inte annat än hålla med, UPS suger kraftigt!

Tyvärr är väl det av de få alternativ som finns över hela (civiliserade) världen om man vill ha verifierat att det man sänt har verkligen kommit fram. De ska ju kräva att få en signering av adressaten. Nu håller de ju inte det alltid, men i teorin ska det vara säkert.

Att åka till Polen är i alla fall trevligare alternativ :)
Mjo frågan är väl varför de inte kan samarbeta med antingen postens utlämningsställen eller tobaksbutiker så att de tar legitimation i samband med utgivning av paket. Vore inte det billigare än att åka ut tre gånger med paketet? Vi måste värna om miljön =)
 

jelu1661

Aktiv medlem
Mjo frågan är väl varför de inte kan samarbeta med antingen postens utlämningsställen eller tobaksbutiker
Javisst, det vore ju perfekt!
Det är lite skillnad på att gå 200m till macken (som jag gör när jag får paket av posten) och att ta sig till en förort till någon annan stad (som jag tydligen får göra om ups inte kan nå mig).
 

HusKul

Aktiv medlem
Det förutsätter alltså att du antingen:
a: Är hemma hela dagarna
b: Har en trevlig och pålitlig granne som är hemma hela dagarna
c: Känner en trevlig och pålitlig kioskägare i närheten
d: Har möjlighet att åka till en annan stad och hitta ut i något industriområde där de har sitt lager. (jag bor i uppsala och får ta mig
till sthlm, kostnad 200-300kr och en tidsåtgång på 4-5 timmar)

För mig, och säkert många andra, är UPS det sämsta möjliga alternativet förutom möjligen att åka till Polen (i det här fallet) och hämta varan själv.
kan dom inte komma till ditt jobb eller har du inga polare som har jobb där dom kan ta emot?

sånt går alltid att lösa
 

jelu1661

Aktiv medlem
kan dom inte komma till ditt jobb eller har du inga polare som har jobb där dom kan ta emot?

sånt går alltid att lösa
Jag pluggar, men inte på exakt samma plats 09-19.
Jag har inga vänner med jobb med reception.
Jag löste det genom att vara hemma en hel dag, ganska sunkigt.
Jag kommer endast använda UPS i nödfall hädanefter.
 

Makten

Aktiv medlem
UPS är helt meningslöst om man är privatperson, av ovan nämnda anledningar. Jag har aldrig lyckats få dem att lämna något till mig personligen. Man kan ju inte sitta hemma om man jobbar för att vänta på ett paket. Och när man beställer har man oftast inte en tanke på att de kommer att leverera paketet hem till dörren, vilket är den adress man brukar ange. Det framgår heller inte att de tänker ringa om man inte är anträffbar.
 

ljonsson

Aktiv medlem
Jag tycker det ger ett helt OK resultat för panoramabilder i webstorlek, bara man bländar ner. Jag gjorde några panoraman till en skoter- och fiskeförening med en Samyang 8mm på bländare 11: http://tinyurl.com/yj4j2bs (en bit ner på sidan)

/Leif
 

Makten

Aktiv medlem
Hur är det med era 8/3.5 förresten. Har de samma karaktär som mitt vid full glugg?

http://tinyurl.com/yguuak9
Vad har du fokuserat på? Jag tycker att det ser ut som att gräset i nederkant på bilden är bra mycket skarpare än resten, och därmed skulle bilden kunna vara felfokuserad. Jag skulle inte lita på autofokushjälp för en så kort brännvidd! Ställ fokus med avståndsskalan istället, om det finns en sån.

Tillägg: Om objektivet ger lite sfärisk aberration så kommer fokus att flyttas bortåt vid nedbländning, vilket kan förklara den dramatiska skillnaden mellan f/3,5 och f/5,6.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Vad har du fokuserat på? Jag tycker att det ser ut som att gräset i nederkant på bilden är bra mycket skarpare än resten, och därmed skulle bilden kunna vara felfokuserad. Jag skulle inte lita på autofokushjälp för en så kort brännvidd! Ställ fokus med avståndsskalan istället, om det finns en sån.

Tillägg: Om objektivet ger lite sfärisk aberration så kommer fokus att flyttas bortåt vid nedbländning, vilket kan förklara den dramatiska skillnaden mellan f/3,5 och f/5,6.
Jag får ingen fokushjälp då jag inte har något chip på objektivet. Så, jag fokuserar oftast med skalan på objektivet. (min mattskiva med mikroprismor och snittbild ändras knappt alls mellan 0.3m och oändligheten, vilket skvallrar lite om skärpedjupet) Här var avståndsskalan om jag minns rätt ställd på 3m (sista markeringen innan konsum), men jag är inte säker. Jag får ta och göra ett seriösare test vid tillfälle, men jag är ganska säker på att det är mycket mjukt vid full glugg.
 
ANNONS