Annons

Canon G11 nya favoriten

Produkter
(logga in för att koppla)

larsborg

Aktiv medlem
Det kan tänkas att den har det, men en G-kamera med APS-C-kamera lär bli en hel del mycket större, och frågan är om en sådan kamera har någon fördel jämfört med en Micro-4/3-kamera.

Jag tror att Canon drar sig i det längsta föra att göra en kamera som liknar Micro-4/3. En sådan skulle ju konkurrera både med Canons G-serie och med deras EOS-serie.

En sådan skulle ju konkurrera både med Canons G-serie och med deras EOS-serie?
När G-serien i framtiden troligen får en större bildsensor, kan den väl inte konkurrera med sig själv, hur det nu skall gå till?

Micro 4:3 konceptet tillhör Panasonic/Olympus, knappast att Canon kommer in i deras system, inte ens i närheten, APS-C kameror kan mycket väl göras mycket kompakta, dagens systemkameror (APS-C eller FF) tilltalar bara en liten kundkrets, alltför klumpiga kamerahus.
 

PMD

Aktiv medlem
Med "en kamera som liknar Micro-4/3" menar jag förstås en kamera som har ungefär samma egenskaper som en Micro-4/3-kamera. Givetvis kan inte Canon göra en Micro-4/3-kamera utan att gå med i konsortiet, vilket de ganska säkert inte skulle göra. De skulle hellre göra en egen variant med en objektivfattning som inte är kompatibel med Micro-4/3. Förmodligen med en APS-C-sensor, ja. En sådan kamera skulle bli ungefär lika stor som en Micro-4/3-kamera, och folk som köper G-kameror skulle knappast gilla den.
 

PMD

Aktiv medlem
En sådan skulle ju konkurrera både med Canons G-serie och med deras EOS-serie?
När G-serien i framtiden troligen får en större bildsensor, kan den väl inte konkurrera med sig själv, hur det nu skall gå till?
Jag tror alltså inte att Canon skulle ge upp G-serien till förmån för en "kompakt"-kamera med APS-C-sensor. Det vore säkert dåligt för affärerna.
 
ANNONS