Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 30/1,4 HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

jelu1661

Aktiv medlem
Hmm... jag har ett sigma 30/1.4 till min 20D som jag är mycket nöjd med.
Det överträffar mitt sigma 18-50/2.8 om jag använder de båda på brännvidd/bländaröppningar de har gemensamt.

Alla 1.4-objektiv är mjukare vid full öppning (1.4) än en bit nedbländat. Du borde uppnå bäst resultat runt 5.6-8.0. Liknande gäller de flesta objektiv.

Nu är det lite svårt för mig att avgöra om ditt exemplar är mjukare än mitt, dels då jag inte tagit samma bilder som du, och dels för att du har nästan dubbelt så många pixlar i ditt hus (jag har åtta i mitt).

Att det inte är skarpt vid 1:1 är ingen katastrof. Hur ser det ut när du skärpt bilden och skalat ned till de storlekar du i praktiken använder bilderna? Eller skrivit ut till de storlekar du brukar om du nu gör sådant.

Din skärm har antagligen en pixeltäthet ungefär motsvarande en utskrift på 72dpi så att kolla på en bild med 12 megapixel i skala 1:1 på din skärm borde motsvara att sitta och granska en print av en storlek på ungefär en och en halv gånger en meter.. bara för att ge en jämförelse :)
 

wfrank

Aktiv medlem
Hmm... jag har ett sigma 30/1.4 till min 20D som jag är mycket nöjd med.
Det överträffar mitt sigma 18-50/2.8 om jag använder de båda på brännvidd/bländaröppningar de har gemensamt.

Alla 1.4-objektiv är mjukare vid full öppning (1.4) än en bit nedbländat. Du borde uppnå bäst resultat runt 5.6-8.0. Liknande gäller de flesta objektiv.

Nu är det lite svårt för mig att avgöra om ditt exemplar är mjukare än mitt, dels då jag inte tagit samma bilder som du, och dels för att du har nästan dubbelt så många pixlar i ditt hus (jag har åtta i mitt).

Det verkar som du har alldeles rätt, har inte haft ngt ljusstarkt förut förutom EF 50/1.8 sen några månader. Och eftersom det kostade runt 1000:- har jag inte utsatt det för samma kritiska granskning ännu. Har inte förräns nu begripit att det verkar handla om ett fysiskt faktum med ljusstarka objektiv.

Här kan man jämföra Sigma 30 på 1.4 och 5.6. Ser inte alls olikt ut mina bilder ovan egentligen. I det här fallet på 10MP, så mina 12MP ger bara mer blur helt enkelt:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=405&Camera=402&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=405&CameraComp=402&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=5

Canons egna dyrgluggar visar i stort sett samma skillnad på 1.4 mot 5.6 liksom förståss budget-50/1.8. Trodde bra objektiv skulle vara skarpa rätt handhavda - i värsta fall med MF. Så fel jag hade. Tack för klargörandet! :)
 

Makten

Aktiv medlem
Det sista exemplet ser inte bra ut alls. Objektivet verkar felfokusera. Har du inte fokus någon annanstans i bilden?
På bilderna ovanför av gräsmattan så ser det ut att vara skarpast längst ner i bild, och kanske till och med utanför bildkanten. Det skulle innebära att fokus ligger närmare kameran än avsett.
 

wfrank

Aktiv medlem
Det sista exemplet ser inte bra ut alls. Objektivet verkar felfokusera. Har du inte fokus någon annanstans i bilden?
På bilderna ovanför av gräsmattan så ser det ut att vara skarpast längst ner i bild, och kanske till och med utanför bildkanten. Det skulle innebära att fokus ligger närmare kameran än avsett.
Helt rätt tyvärr. Gräset hitom utsnittet är skarpare - och konsekvent så på alla 3 bilder jag tog på samma bländare. Gäller flera andra bilder när jag nu tittat lite till. Möjligen handlar det om när avsedd fokuspunkt legat 10m och bortåt. Är det logiskt? Vad gör man - ringer affären eller Sigma? Affären håller på att upphöra - serviceavtal ska skötas av Elgiganten hädanefter.
 
Senast ändrad:

Geting

Aktiv medlem
Frontfokus på fyra olika exemplar

Jag har på mina Canon 30D och Canon 350D testat fyra (4) olika exemplar av detta objektiv, där samtliga objektiv frontfokuserade på båda kamerorna. Felfokuseringen var något varierade mellan exemplaren, men alltid så pass omfattande att jag upplevde den som klart störande på stora bländare. Kundtjänsten hos Cyberphoto var mycket bra, då de lät mig göra alla byten, all heder åt dem! Men alltså ett varningens finger till Canonägare som vill köpa detta objektiv. Det verkar inte som om Sigma fått bukt med fokuseringsproblemen. Beställ i så fall från seriösa återförsäljare, som t.ex. Cyberphoto, så ni enkelt kan byta om objektivet fokuserar fel.

Själv gav jag till slut upp, och beställde ett Canon EF 28/1,8 USM istället. Hoppas bara det funkar som det ska, har dock inte fått det än...
 

wfrank

Aktiv medlem
Fast problemet med mitt låg/ligger inte i AF/USM etc. Det *är* väldigt soft på F/1.4. Numer verifierat med tex MF via Liveview. På 1.4 är det soft, mjölkigt mm. Det blir bättre redan vid 1.8-2 för att prestera utmärkt örnskärpa vid F/4.5. Men det var ju inte därför jag köpte objektivet. :-(

Det var hos Tura på justering, men 1.4-softheten ändrades inte. Jag ska ringa för att se om det finns något chans till byte - för jag har sett skarpare exempel på 1.4 än vad mitt ger under bästa tänkbara förhållanden.

KenRockwell (eller vad han nu heter) säger att EF28/1.8 är mycket bättre. Men photozone ger det samma låga betyg som 30/1.4. Hoppas oavsett du får ett bra ex, Canon verkar ha bättre kvalitetskoll ... :)
 

jelu1661

Aktiv medlem
Nu är jag kanske sent ute här men EF28/1.8 är troligen mindre skarpt än sigma 30/1.4 om du kör båda på f1.8.

Duger inte skärpan om du skärper upp bilden och skalar ned den till den storlek du ska använda den i? (istf att titta på den i skala 1:1)
... alternativt kör på 1.8 istället för att köpa ett annat objektiv som är f1.8.
 

Geting

Aktiv medlem
Nu är jag kanske sent ute här men EF28/1.8 är troligen mindre skarpt än sigma 30/1.4 om du kör båda på f1.8.

Duger inte skärpan om du skärper upp bilden och skalar ned den till den storlek du ska använda den i? (istf att titta på den i skala 1:1)
... alternativt kör på 1.8 istället för att köpa ett annat objektiv som är f1.8.
Problemet för mig var inte att Sigmat var mjukt på största bländare, utan att det fokuserade fel, på fyra olika exemplar dessutom. Om nu Canon EF28mm/1.8 skulle vara något mindre skarpt än sigmat gör det inte så mycket. Bara det fokuserar som det ska.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Problemet för mig var inte att Sigmat var mjukt på största bländare, utan att det fokuserade fel, på fyra olika exemplar dessutom. Om nu Canon EF28mm/1.8 skulle vara något mindre skarpt än sigmat gör det inte så mycket. Bara det fokuserar som det ska.
Hur har det gått? Nöjd? :)
 

Geting

Aktiv medlem
Hur har det gått? Nöjd? :)
Det har löst sig till slut. Canons EF28/1.8 gick inte att få tag i, väntetiden var flera veckor och jag behövde objektivet i slutet av juni. Därför testade jag ännu ett sigma, och det verkar fungera utmärkt. Trist att man ska behöva prova så många olika exemplar innan man hittar ett som fokuserar rätt. Jag är klart kluven i om jag kan rekommendera objektivet till andra. Fokuserar det rätt, så det det mycket skarpt och prisvärt.
 

wfrank

Aktiv medlem
Tänkte också uppdatera denna tråd eftersom jag postade frustrerat här i våras. Jag köpte ett 30/1.4 nån gång i april/maj. Det for fram och tillbaka till Tura (för justering) utan förbättring. Till slut bytte dom ut det (i Juli). Fick ett nytt ex i som istället frontfokuserade - ca 10 cm på motiv 1m bort. Det fick också en tur till Tura och sen blev det klockrent. Det är nästan lika skarpt på full öppning som F4. Nedan ett ganska typiskt exempel. F4 höjer ISO och ger på gränsen till handhållbar tid, här 1/40. Tog 4-5 bilder på varje inställning, resultat nedan. Först hela bilden, sen F1.4 och nederst F4.

Sen varför just jag gillar detta objektiv. 2 avartvita bilder, sist cropen med förklarande text.
 

Bilagor

bam21

Aktiv medlem
Har samma erfarenhet när det gäller Sigma. Rackarns bra objektiv men tyvärr en leveranskontroll som är under all kritik. Köpte för några år sedan en 70-200 och en 15-30. Bägge dessa objektiv fick jag lov att byta ut tre gånger innan man blev nöjd, men då blev de också klockrena.

Har också en 30/1.4 och du har rätt i att det är ett suveränt objektiv, i alla fall om man får tag på ett fungerande exemplar.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
mitt tredje ex, som jag har just nu, säljer jag aldrig. Den är också superskarp på full öppning och sätter skärpan perfekt. Tyvärr gjorde inte de andra två det.
 

maDa3

Ny medlem
Jag är ju hemskt sugen på denna glugg efter mitt Canon 50/1.8 paja. Men jag drar mig lite efter allt man läst med fokusproblemen.
 
ANNONS