Annons

Nybörjare på makro - Finn ett fel!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar ju tyvärr som om halofenomenet återkommer även med 35 mm objektivet så jag har ingen bra förklaring. Mellanringarna var för övrigt långt ifrån mattsvarta invändigt utan blanka eloxerade och kan ha varit roten till det onda.

Försättslinser har jag testat och är måttligt imponerad av skärpan. Möjligen går det att skaffa dyrare linser men då börjar vi tala om högre prisnivåer och steget till ett begagnat macroobjektiv är litet.

Just nu kör jag med en reverseringsring (3,85 USD inkl frakt på Ebay) och är nöjd med resultaten.


Du kan inte veta något om mellanringarna skapar spökerierna (de är ju bara dyra, mattsvarta hål - vad kan skillnaden vara mellan fabrikaten...) innan du provat mellanringarna med ett annat objektiv.

Jag tror helt enkelt att 85:an inte fungerar så bra med ett så stort utdrag, utan genererar den här haloeffekten optiskt när man går utanför de fokuseringsavstånd objektivet är kompenserat för. På "normalfokusavståndet" händer ju ingenting konstigt.

Du kan ju också prova att använda en bra försättslins (det sista är mycket kostnadseffektivt).
 
Mellanringarna var för övrigt långt ifrån mattsvarta invändigt utan blanka eloxerade och kan ha varit roten till det onda

Kunde jag vetat det, dvs läste jag slarvigt ? Det låter inte bra, och såklart skall mellanringar vara mattsvarta inne i. Är de blanka är det en bättre förklaring. Förlåt att jag talade illa om ditt objektiv (som inte är extremt eller speciellt på det sättet).

Omvändningsring är kanon.

En annan sorts "försättslins" kan du få om du använder en kopplingsring (filtergängan mot filtergänga) och sätter ditt 35mm som försättslins på 85mm (eller ett 50 mm - man kan köpa ett gammalt standarobjektiv för en hundring på Tradera om man vill).

På Ebay kan man också köpa billiga bälgar för några hundra.
 
Jajamänn, jag har experimenterat friskt med reverseringsring och kopplingsring. Toppen med en zoom reverserad så att man kan välja förstoringsgrad till viss del.

85:an är alldeles säkert inte optimal för detta men det är vad som stod till buds och resultaten var klart över förväntan - när jag tog ut mellanringarna ur ekvationen :)


Kunde jag vetat det, dvs läste jag slarvigt ? Det låter inte bra, och såklart skall mellanringar vara mattsvarta inne i. Är de blanka är det en bättre förklaring. Förlåt att jag talade illa om ditt objektiv (som inte är extremt eller speciellt på det sättet).

Omvändningsring är kanon.

En annan sorts "försättslins" kan du få om du använder en kopplingsring (filtergängan mot filtergänga) och sätter ditt 35mm som försättslins på 85mm (eller ett 50 mm - man kan köpa ett gammalt standarobjektiv för en hundring på Tradera om man vill).

På Ebay kan man också köpa billiga bälgar för några hundra.
 
Det var länge sen jag läste i denna tråd, men jag sen tråden skapats första gången skaffat blixt och så skulle jag fotografera en spindel jag hittade i vedtraven (stor rackare) som jag har i källare. Med min blixt monterad och lite papper fasttejpad för att reflektera ner ljuset mot spindeln fick jag samma effekt som bilderna i tråden, med exakt samma linser och mellanringar som har funkar utmärkt förut i befintligt ljust. Lustigt eller hur?

Min hypotes är att kombinationen regält med ljus, objektiv med fokusplan långt utanför vad tillverkaren tänkt sig, och kanske lustiga reflextioner inne i mellanringarna kanske är det som ställer till det. Jag vet inte. Men trådskaparen är inte ensam om problemet.
 
Att blixten försvårar saken tyder på ljusläckage. Kanske använder du mindre bländare när du använder blixt (storleken på den eventuella ljusläckan är ju däremot konstant) eller råkar ha blixten placerad nära läckan. Enklast att testa detta är att ta en bild med objektivlocket på:)

Om det är läckage så kan det vara svårt att hitta, ett tips är att kolla extra noga på mellanringarnas bajonettspärrknappar eftersom det förekommer mellanringar som är otäta där.
 
I mitt fall så testade jag med att vira ett mörkt tyg runt objektiv och mellanringar utan resultat. Inte heller när jag provade med olika blixtplaceringar både framför och bakom kameran nådde jag några framsteg.

Jag provade dock aldrig med locket på, det hade varit intressant. Tack för tipset!



Att blixten försvårar saken tyder på ljusläckage. Kanske använder du mindre bländare när du använder blixt (storleken på den eventuella ljusläckan är ju däremot konstant) eller råkar ha blixten placerad nära läckan. Enklast att testa detta är att ta en bild med objektivlocket på:)

Om det är läckage så kan det vara svårt att hitta, ett tips är att kolla extra noga på mellanringarnas bajonettspärrknappar eftersom det förekommer mellanringar som är otäta där.
 
ANNONS