Annons

Canon EF 50 mm f/1,8 II vs 85 mm f/1,8 USM

Produkter
(logga in för att koppla)

LinusG

Medlem
Hej!

Jag är på jakt efter en ljusstark glugg, främst för att kunna ta porträtt / barnbilder inomhus utan blixt.

Vad tror ni om kandidaterna Canon EF 50mm f/1.8 II och 85mm f/1.8 USM?

Jag har ju fått intrycket att 50:an ska ingå i alla canonfotografers utrustning imed att den har ett sanslöst högt price / performance ratio. Så en tanke är ju att börja med den och om jag vill ha lite mer tele satsa på en 85:a senare, vad tror ni?

Jag har en 1D mkII (crop 1.3)
 

Smw

Aktiv medlem
hej !

Saab eller Volvo ?

Jag hade nog valt 50, 85 blir (kanske) aningen långt inomhus.

Största anledningen att ångra 50 1,8 är nog det mekaniska utförandet.


//MW
 

smilfinken

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en ljusstark glugg, främst för att kunna ta porträtt / barnbilder inomhus utan blixt.

Vad tror ni om kandidaterna Canon EF 50mm f/1.8 II och 85mm f/1.8 USM?
Jag upplevde det som väldigt svårt att få mitt 50/1.8 att fokusera i de miljöer där just ljusstyrkan hade varit till nytta, dvs inomhus i glödlampsljus.

Å andra sidan har väl 1D lite försprång vad det gäller AF gentemot en 450D. :)

Jag är i vilket fall som helst mycket nöjdare med mitt Sigma 30/1.4 än jag var med Canon 50/1.8 (även med hänsyn till pris/prestanda), men det har inte bara att göra med AF utan även brännvidden i sig på APS-C.

(85/1.8 är en alldeles underbar glugg dessutom.)
 

bengt-re

Aktiv medlem
85an eller ett 70mm macro? 50mm känns lite kort på APS-H men till APS-C är det bra.

För "VD-stuk" på porträtten skulle jag fundera även på 100 f/2 till APS-H, men allt beror på vilket perspektiv du önskar.

50mm till 135mm är väl omfånget som är aktuellt -du har ingen zoom att testa med som kan ge dig det området för utvärdering av vad du egentligen vill ha?
 

emilito

Medlem
Jag kan tycka att 50mm är för mycket vidvinkel för porträtt. Speciellt om man bara vill ha med ansiktet. Man måste ju vara så nära personen att man "skrämmer" denne. När det gäller min käre 2-årige son så funkar det absolut inte. Han sträcker sig fram och pillar på linsen direkt. :)

Så jag har kört med standard-zoomen istället på min 30d & 7d, och där det är ju 1,6 i crop.

Mitt gamla 28-80 USM var ju säkrare, men jag har inte upplevt några direkta problem med fokusering inomhus på EF 50mm f/1.8 II.
 

LinusG

Medlem
Tack för alla svar. Bra idé att testa med en zoom. Jag har tyvärr ingen till min 1D men jag dammade av min Sigma SD9 (Foveon sensor med 1.7 crop) och testade lite med en 24-70 och spontant känns det som om 85:an skulle passa bäst.

Det slog mig precis att NetonNet säljer 50:an och de har rätt generösa öppet köp / ångerrättvilkor så jag kanske åker dit imorgon och slår till.
 

Rixie

Medlem
85/1,8 på APS-C funkar fint fast lite tät beskuren i mindre inomhusutrymmen om man vill ha med mer än bara ansiktet. Dock den skulle vara nästintill perfekt till en APS-H!! AF med USM är också mkt trevligare ... så kör på den!
 
ANNONS