Annons

Fisheye för APS-C

drejjan

Aktiv medlem
Foto-tip har Samyang 8mm ute på Ebay igen äntligen! Känns som om andravärdet är lite högre om det står Samyang på då t.ex. Cyberphoto säljer versionen med Samyanglogga. Själv lägger jag en beställning ikväll =)
Och nu har man lagt beställningen :) 2158,72 kr gick det på =) Väldigt enkelt och effektivt, längtar tills nästa vecka! =)
 

QuaSi

Aktiv medlem
Jaha fortfarande inget objektiv :( skickade mail igår och dom hade glömt skicka mitt paket så nu är det iaf påväg. Har ni andra fått era och är ni nöjda?
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jaha fortfarande inget objektiv :( skickade mail igår och dom hade glömt skicka mitt paket så nu är det iaf påväg. Har ni andra fått era och är ni nöjda?
Jag har fått mitt och är helnöjd med precis allt utom möjligen prestandan på största bländaröppning (som är såpass tråkig att jag sällan kommer låta bli att blända ned). Det är dock inget större problem med den här typen av objektiv då man varken vill åt kort skärpedjup (stor chans;) eller har problem att handhålla långa tider.

Jag skrev lite kort om mina första intryck samt länkade till ett par exempelbilder i den här tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=112865&page=3

Det kan vara lite svårt att hitta bland allt gnäll på UPS (de är fabulöst dåliga för privatpersoner) men om du läser noga så hittar du det :)

Det vore förresten intressant att se om andras exemplar är lika mjuka vid full glugg.
 

drejjan

Aktiv medlem
jag är extreme nöjd =) har dock ej hunnit leka o kolla än sådär jätte mycket, men vidvinkeln är fet! =) har bara positiva tankar om det än så länge!
 

QuaSi

Aktiv medlem
LÅter bra att ni är possitiva över era köp så förväntar mig att jag blir detsamma...Men vad gör det att man bländar ner ett par stepp jämför man prisskillnaden mot ett nikon lr sigma och bildmässigt känns det helt ok nerbländat.. Återkommer när jag får mitt :)
 

jelu1661

Aktiv medlem
LÅter bra att ni är possitiva över era köp så förväntar mig att jag blir detsamma...Men vad gör det att man bländar ner ett par stepp jämför man prisskillnaden mot ett nikon lr sigma och bildmässigt känns det helt ok nerbländat.. Återkommer när jag får mitt :)
Det verkar som att det räcker med att blända ned väldigt lite för att det ska bli MYCKET bättre :)
 

joccee

Medlem
kul att det tråden levde vidare utan mej :)
Hittade ett sigma 100mm macro på taradera som jag inte kunde hoppa över :p men nu ska jag nog ta och beställa ett samyang jag också.
När ni skriver vad ni fått betala har ni få räknat med tull och moms?
hittils har ja aldrig lyckats få in något utan att dom tullat det (inte ens när företag har skickat som gåva :-O )
Så det kanske kan vara värt att slippa väntetid och betala 2900 på cyberphoto.
Vad tror ni?
 

QuaSi

Aktiv medlem
Jag personligen fick varken tulla lr betala moms. Iof så bor jag i norge och skickade det hit men norge är hårdare än sverige. Och får du tulla+moms så blir det väl ändå billigare att beställa?
 

drejjan

Aktiv medlem
Eftersom objektivet skickas från Polen där företaget ligger och egentligen inte Storbritannien där man går in på Ebay betalar du ju redan moms. Polen ingår i EU, EU länder kan handla mellan varann som om de vore ett och samma land utan moms och tull frågor!
 

AndreL

Ny medlem
Precis, det är med säljare utanför EU som man ska passa sig för. Många aktioner läggs ut av personer från Hongkong och liknande, poow - tull/skatt direkt.

Funderar också på om man ska satsa på ett sådant här objektiv. Är man inte nöjd kan man ju bara sälja det vidare utan att förlora många hundralappar (om man köper de direkt från polen vill säga).
 

MiaL

Aktiv medlem
vidvinkel till canon 30D och 5DmarkII

Jag är på jakt efter ett vidvinkelobjektiv (10mm som minst), som passar min canon 30D. Jag funderar även på att köpa en canon 5D markII framöver och skulle viljan ha ett som fungerar till dem båda. Någon som har bra råd/tips?
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag är på jakt efter ett vidvinkelobjektiv (10mm som minst), som passar min canon 30D. Jag funderar även på att köpa en canon 5D markII framöver och skulle viljan ha ett som fungerar till dem båda. Någon som har bra råd/tips?
Alltså, du kan inte få samma resultat med ett objektiv på två så olika format. Brännvidden är alltid den samma, så du behöver objektiv som du kan växla mellan 10 mm och 16 mm för att uppnå samma resultat på bägge kamerorna.

Den enda vidvinkelzoom jag känner till är Tokinas 10-16, den lär teckna ut fullformat (5D) men då bara på 16 mm. Så det är faktiskt möjligt att uppfylla din önskan.

Om du däremot menar ett objektiv som du kan använda på bägge kameror, men med olika utsnitt, så fungerar alla objektiv som tecknar ut fullformat. Men fiskögeeffekten blir inte speciellt tydlig med ett APS-C (crop) hus.
 

Laesk

Aktiv medlem
Sigma 12-24 passar både 1,6x + FF, dock är skärpan inte den bästa när du använder FF. Iofs inte 1,6x heller på 12-14mm, rätt värdelöst objektiv om du frågar mig, jag har ägt två st, båda lika usla.
länk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=577211

Själv har jag en 7D och en 5D, till 7D-n använder jag ett Tokina 10-17 fisheyezoom, förbaskat roligt objektiv! (dock va de väl inte fisheye du var ute efter men)
länk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=10-17ca

..och till min 5D använder jag EF 16-35/2,8 då jag vill få ut extrem vidvinkel. Inte världens skarpaste objektiv, men då jag fotar arkitektur då ligger jag ändå på bländare 8 å liknande. Till konsert duger skärpan gott på F2,8.


Hade jag vart dig hade jag ställt mig frågan hur länge de dröjer innan du byter ut din 30D till FF. Kanske värt att vänta med att köpa ett vidvinkel, då de är som Sara skriver, att det är svårt att hitta ett bra objektiv som passar båda. Sen är de ju även bättre att invänta några månadslöner till att köpa snäppet bättre optik, än att köpa de billigaste. Det är ju säkert ett objektiv man har i några år, så då är inte 7000kr (beg 16-35) så mycket pengar om man jämför mot t.ex. 3500kr.
 

MiaL

Aktiv medlem
Tack för alla tips. Jag var ute efter ett obetiv som jag kan använda på båda kamerarorna, men det blir så klart olika brännvidd på dem. Kände mig lite osäker när jag var inne på olika butikers hemsidor och kikade.

Valet står mellan canon 10-22mm och tokina 10-20 mm. Tror ni de passar båda kamerorna? Tokina har ju bättre ljusstyrka, men det känns ju bra att köpa ett canon originalobejtkiv också...vad skulle ni valt?
 

Laesk

Aktiv medlem
Tack för alla tips. Jag var ute efter ett obetiv som jag kan använda på båda kamerarorna, men det blir så klart olika brännvidd på dem. Kände mig lite osäker när jag var inne på olika butikers hemsidor och kikade.

Valet står mellan canon 10-22mm och tokina 10-20 mm. Tror ni de passar båda kamerorna? Tokina har ju bättre ljusstyrka, men det känns ju bra att köpa ett canon originalobejtkiv också...vad skulle ni valt?

Canons EF-S 10-22 går inte sätta på en FF-kamera, då fattningen är EF-S å inte EF.
EF-S passar bara 1,6x hus
EF passar både 1,6x + FF.

Tokina 12-24 menar du? Det är ju också byggt till 1,6x, men jag vet inte om det går montera på en FF ändå, Sigma 10-20 är bygt till 1,6x men kan även monteras på FF, dock får man ju zooma in till låt säga 16mm för att det inte skall bli svart i kanterna.

Känner du att du får användning av 5D mark II -s filmfunktion? Om inte kan du ju spara lite pengar på att köpa den grymt prisvärda föregångaren. 5D. + ett EF 16-35/2,8. Bara en tanke som slog mig, då jag själv vart i din sits.

Fast ska du behålla din 30D ett tag framöver så är ju ett begagnat Canon 10-22 ett bra köp, du får igen pengarna då du säljer.
 
ANNONS