Annons

Reparation av ett Canon 50/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

posedin

Ny medlem
Hej på er!

Mitt första inlägg här. Har ett Canon 50mm/1.4 som har några år på nacken. Funkade kalas tills för några dagar sedan då fokusringen bara går att justare lite grann.. vill man justera mera så snurrar fokuseringsringen bara runt utan att det händer något. Vad kan det kosta att fixa till något sånt här och vem gör sånt? För jag antar att det inte är något man själv bör peta på med?

Tack på förhand.
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Hej på er!

Mitt första inlägg här. Har ett Canon 50mm/1.4 som har några år på nacken. Funkade kalas tills för några dagar sedan då fokusringen bara går att justare lite grann.. vill man justera mera så snurrar fokuseringsringen bara runt utan att det händer något. Vad kan det kosta att fixa till något sånt här och vem gör sånt? För jag antar att det inte är något man själv bör peta på med?

Tack på förhand.
Peta inte själv, googla på auktoriserad canonreparatör eller liknande.

Många som verkar ha problem med just fokusringen på detta objektiv. Är det signifikativt för just den? Eller blandar jag ihop det med 50mm f/1.2?
 

posedin

Ny medlem
Peta inte själv, googla på auktoriserad canonreparatör eller liknande.

Många som verkar ha problem med just fokusringen på detta objektiv. Är det signifikativt för just den? Eller blandar jag ihop det med 50mm f/1.2?
Efter att ha läst runt lite på forumet så verkar det här objektivet vara speciellt känsligt mot stötar.
Fick ett ca pris av Kamerateknik i Malmö ca 1500-2000:- men det är som sagt svårt för honom att veta då han inte har objektivet och kan se det med egna ögon.
 

apersson850

Aktiv medlem
Motljusskydd lär vara bra. Det sitter inte i den del som rör sig när man fokuserar, så motljusskyddet fungerar som avbärare och skyddar därmed även mot mekanisk åverkan mot objektivets front.
 
ANNONS