Annons

Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5

Produkter
(logga in för att koppla)

Monty

Aktiv medlem
Jag har varit ägare av ett 10-22 i några år och kan inte säga annat än att jag varit jättenöjd. Det har varit mitt absoluta favoritobjektiv och kan varmt rekommendera det till alla som vill ha en bra vidvinkel till canons crop-kameror.
Jag har inte testat Sigmas motsvarighet, men utifrån min erfarenhet av andra Sigmagluggar så skulle jag aldrig någonsin fundera på att ta ett sådant i stället, oavsett prisskillnad.

Nu sålde jag mitt 10-22 den här veckan p.g.a. byte till en kamera med större sensor tidigare i vår, men jag saknar det och grubblade länge på om jag skulle ta steget upp i kameramodell och därmed offra denna glugg.
Jag måste erkänna att jag inte är säker än på om jag gjorde rätt...
 

Jukkah

Aktiv medlem
Om du bestämmer att ha Sigma kom ihåg att kvaliteten varierar ganska mycket bland likadana lenser, har en dålig Sigma 10-20 4-5.6 och den är klart sämsta objektiv jag har någonsin haft. Förstås, kvalitet varierar också hos andra tillverkarna, däröfr rekommenderar jag att man ska köpa nytt - eller testa noggrant.

Annan sak (och jag har inte hittat den här själv utan har fått höra från Sigma-importör) att lenserna borde kalibreras i olika kameror. Igen, jag tror att flesta har inga problem men om man har otur behöver man skicka kameran och lensen till service för det. Borde inte vara problem under garantitid men förstås, det är besvärligt.
 

wfrank

Aktiv medlem
Om du bestämmer att ha Sigma kom ihåg att kvaliteten varierar ganska mycket bland likadana lenser, har en dålig Sigma 10-20 4-5.6 och den är klart sämsta objektiv jag har någonsin haft. Förstås, kvalitet varierar också hos andra tillverkarna, däröfr rekommenderar jag att man ska köpa nytt - eller testa noggrant.

Annan sak (och jag har inte hittat den här själv utan har fått höra från Sigma-importör) att lenserna borde kalibreras i olika kameror. Igen, jag tror att flesta har inga problem men om man har otur behöver man skicka kameran och lensen till service för det. Borde inte vara problem under garantitid men förstås, det är besvärligt.
Här finns en tråd om Canons egna problem (där f.ö. också Sigma tas upp). Det finns spridning hos alla tillverkare. Även Canon, det finns antagligen mer klagomål här på FS ang Canonobjektiv än Sigma f.ö.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=121648
 
ANNONS