Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Samlingstråd för err99 på 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Sputnik10

Aktiv medlem
Ar det ngn som har fatt problem EFTER att kameran fatt sig en rep och ny slutare?

Eller ar det fragan om en klen slutare i paketet som nu canon fixat till med en nyversion? Man orkar ju liksom inte ga tillbaka med kameran mer an hogst en gang om det nu skulle vara sa illa. :)
 

Robbinb

Aktiv medlem
Ar det ngn som har fatt problem EFTER att kameran fatt sig en rep och ny slutare?

Eller ar det fragan om en klen slutare i paketet som nu canon fixat till med en nyversion? Man orkar ju liksom inte ga tillbaka med kameran mer an hogst en gang om det nu skulle vara sa illa. :)
du behöver verkligen inte oroa dig, och om du köpt den nu som du säger så lär det ju vara av dem senare revisionerna.

jag känner 7st exkl mig som har 40D.. deras har gått mer än vad min hade och ingen förutom jag har haft problem, om man inte räknar med AF-skärpeinställning som ett fel då..
 

Orfeous

Aktiv medlem
Nu är min kamera äntligen tillbaka från verkstaden igen för rengöring av sökaren och byte av mattskiva som var smutsig och repig.

Jag tycker dock att det är dåligt att verkstaden inte rengör kameran på utsidan innan de skickar till kund. LCDn hade smutsfläckar och fingeravtryck som jag hade rengjort innan jag lämnade in kameran.

Verkstäderna verkar gilla att smutsa ner kamerorna när man skickat in en ren och fin kamera :)

Så nu ska det fotas igen :)
 

Kippan

Aktiv medlem
Jaha då var det min tur att torska på err99 var och fotade ett bröllop när det skedde, hade dock lånat en kamera av en vän för att slippa byta objektiv under bröllopet tur för mig visade det sig :(
så frågan är om man skall lämna in den på lagning eller köpa ett nytt hus !?

Nån som vet vad det kostar att byta slutaren (ingen garanti kvar) ??
 

pelaå

Ny medlem
error 99 under sportfototagning.

Kamera 40d med sigma glugg .
Displayen visar till en början enbart svartvitt(monocr.)
Återställer samtliga användar inställningar (fabriks) då detta
är enda sättet att fortsätta knäppa bilder.Stänger av kamera,
byter obj. till canon org. 50 /1.4 färgen på displayen åter...
i 5 sek.
Därefter dör den.display visar err 99
Bilder som tagits innan haveri som varit monocroma i kamera var nu
i färg....
Status ..kamera på rep , inköpt 24 mån sedan .Skall vara tillbaks
nu denna vecka senast fre. 3 veckor service...Vi hoppas på det bästa...
 

Kippan

Aktiv medlem
Är detta nått som gäller tidiga ex av 40D att slutaren ger upp eller är det nått som bara "är" med modellen ??

Är det ide att laga eller kommer problemet tillbaka, är det bättre att köpa en 50D som jag inte hört så mycket fel prat om !?!?
 

pelaå

Ny medlem
Roger har du nån aning om vad det kommer att kosta ?
Garantitid 2år ...vi får se hur Canon
samt Butik ställer sig till detta . Scandina.Photo
Pris vet jag ej ännu...!!!
Dock tror jag att det blir gratis då prisoffert begärd och ännu
ej hört ngt. och kamera skall vara tip-top tills denna vecka.
Jag skriver dock här när de kont .mig...
 

Hankki

Aktiv medlem
Min kamera är 1 år och 11mån fotograferat 20500 bilder varav ca 8-9000 med high speed serie. Fick err99 idag och kan fotografera med live view men inte på vanligt sätt :(
Går väl mot en ny slutare efter att ha läst denna tråd. Har någon haft problem efter slutarbyte?
 

Glenn Bark

Aktiv medlem
Min kamera är 1 år och 11mån fotograferat 20500 bilder varav ca 8-9000 med high speed serie. Fick err99 idag och kan fotografera med live view men inte på vanligt sätt :(
Går väl mot en ny slutare efter att ha läst denna tråd. Har någon haft problem efter slutarbyte?
Hej
jag hade problem med min 40D sommaren 2008. Slutaren byttes och efter det har det inte varit något trassel alls (vet inte exakt hur många bilder som exponerats efter det men det rör sig om EN HEL DEL:)

Lycka till!

mvh Glenn
 

Hankki

Aktiv medlem
Fick svar från kameraservice idag och den är reparerad kostnadsfritt :) och dessutom var det snabb service. Dom fick kameran i måndags och nu är den klar, skickade ett mail att jag skall via åbo i morgon torsdag för att min brorsdotter blir konfirmerad på söndag och att jag gärna vill ha den om bara möjligt.
Jippii!!
 
ANNONS