Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterifundering ang. Canon A35

Produkter
(logga in för att koppla)

Frankerad

Medlem
Har precis införskaffat en Canon A35 Datelux från tradera, som många andra kameror från den tiden använder den dom gamla kvicksilverbatterier. Som tur var fanns det redan batterier i (som fortfarande funkar). Men tids nog kommer jag behöva byta dom, ersättningsbatterier finns ju (1.5V LR9) men dom har något högre spänning än originalbatterierna. Min fundering är hur mycket den ökade spänningen kommer påverka mina bilder, och om det finns någon smart lösning för att kompensera?

Någon som har erfarenhet om nya batterier i gamla kameror?

Tack på förhand! :)
 

Frankerad

Medlem
Edit:

Ursäkta bumpen, men kanske borde nämnt att originalbatterierna är 2 st 1.35V kvicksilverceller, samt att Datelux-versionen är i stort sett samma kamera som Canon A35F förutom att det finns datumstämpling i Datelux:en.

/Edit
 

guja_65

Medlem
Hej!

Köpte en beg. Canon A35F i veckan för 100 kr hos en lokal skrothandlare. Har satt i nytt batteri inköpt på Claes Ohlson. Har dock inte framkallat något ännu. Dessutom gick filmen ut år 2003 så om den högre spänningen påverkar kameran på nåt vis har jag ingen aning om ännu. Har dock sett någonstans att batteriet inte ska sitta i kameran under lagring då det inte finns någon på- eller avknapp.

Nu ska jag ut och leta fotopåsar och svartvit film på nätet. Eller hur man beter sig i den analoga världen nu för tiden. Det är några år sedan det regelbundet dök upp fotopåsar bland reklamen... Har du några tips är det välkommet.

Hälsningar Gunnel
 

ganska

Aktiv medlem
Vilket batteri var det du köpte? :) Eller är det någon som vet vilken beteckning batteriet har som ersätter PX625? Kan leva med 1.5 som spänning. :)
 

Olle

Aktiv medlem
Har precis införskaffat en Canon A35 Datelux från tradera, som många andra kameror från den tiden använder den dom gamla kvicksilverbatterier. Som tur var fanns det redan batterier i (som fortfarande funkar). Men tids nog kommer jag behöva byta dom, ersättningsbatterier finns ju (1.5V LR9) men dom har något högre spänning än originalbatterierna. Min fundering är hur mycket den ökade spänningen kommer påverka mina bilder, och om det finns någon smart lösning för att kompensera?

Någon som har erfarenhet om nya batterier i gamla kameror?

Tack på förhand! :)
Om batterierna har för hög spänning borde det betyda att kamerans ljusmätare tror att det är ljusare än vad det i verkligheten är och att kameran därför underexponerar. Hur mycket har jag tyvärr ingen aning om. För att kompensera ev underexponering kan du sätta ISO-inställningen på ett lägre värde än vad filmen är gjord för.

Negativ färgfilm har annars mycket stor exponeringstolerans, så det kanske inte behövs. För att komma underfund med om din kamera exponerar fel rekommenderar jag att du testar med en diafilm.

Olle
 

peranders

Aktiv medlem
Kolla med ELFA eller Clas Ohlson. Något högre spänning har jag svårt att skulle leda till några problem.
 
Senast ändrad:
ANNONS