Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuella Samyang 85/1.4 eller Canon EF 85/1.8?

wfrank

Aktiv medlem
Tittar på dessa två för 5DMkII. Dom kostar ungefär lika mycket.

Samyangen är jag intresserad av pga klassledande skärpa och extremt mjuk bokeh. Ska tydligen vara oslagbar om man som jag gillar "krämighet".

Men den har en allvarlig nackdel: manuell fokusering gäller (dessutom har den lite lång närgräns (1m))

De flesta verkar väldigt nöjda med EF 85/1.8. Själv är jag förvånad över hur bra skärpa EF 50/1.4 redan på 1.4 på en 5DMkII och läser man om 85:an så verkar det som den är minst lika skarp. Fördelen är att AF då funkar, medan Samyangen i praktiken blir oanvändbar till annat än planerat foto.

Har kollat på rätt mycket bilder här på FS och EF 85/1.8 och ser mycket fint men kan inte släppa det där med bokehn.

Det säkra valet är såklart Canon:en. Någon som ser något skäl att våga sig på MF lite grann? Jag har så svårt att bestämma mig.
 

bengt-re

Aktiv medlem
EF 85 f/1.8 är jättebra och fungerar utmärkt som "sporthallsobjketiv" också med sin snabba af. Samyangen har mycket trevligare bokeh, men är trist nerbändad och på längre avstånd. Den fungerar bra med af-confirmchip, men visst - det är liveview som gäller om man vill ha exakt kontroll, men annan sökarskiva och af-confirmchip så lär man sig lita på sitt omdömme och får focus rätt oftast ändå.

Närgränsen ÄR irriterande på samyangen - 10-15 cm kortare närgräns så hade objketivet haft ett större värde för mig iaf.

Låna ett och testa och se vad du tycker innan du köper - det är två mycket olika objektiv om man ser till användningsområde och hur de presterar.

jag gillar båda, men äger för tillfället bara samyangen då det känns som jag börjar ha väl mycket optik mellan 70 och 100 mm annars nu...

Byt sökarskiva är annars rådet oakat vilket - oki det blir mörkare med ljussvaga objketiv, men kör man mestadels med f/2.8 eller ljusstarkare så är det mycket roligare med annan mattskiva - jag har supermatta i både 40D och i 5D mkII. De sitter i jämnt numera...
 

newbeach

Avslutat medlemskap
Jag har Samyangen och är väldigt nöjd med den. Riktigt skarp vidöppen. Dock är skärpan rätt svår att få till genom sökaren, använder man liveview så funkar det dock perferkt. Brännvidden kanske är i längsta laget på min 7D ibland.
 
ANNONS