Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

begagnad 5D eller ny 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
känns som som tråden svävade iväg lite gran.

Jag bytte från en powershot sx10 till 50d. Jag funderade länge på att köpa en beg. 5d men kom fram till att det var lite över min nivå med en ren proffskamera, men jag vet ifall det verkligen var så då jag faktiskt aldrig har provat en 5d, men känslan jag fick vägde tungt, och ja, att priset på en ny 50d låg på 7000 kr när jag köpte min 50d vägde ju faktiskt in ganska tungt.

Tilläggas kan att jag är mycket nöjd med min kamera. skillnaden mellan sx10 och 50d är enorm, och det är en kamera att växa in i. Jag känner inget behov av en dyrare kamera.

Lycka till!
Tycker du resonerat helt rätt, även om jag gillar 5d:n bättre (har ju även en 50d). Är man nybörjare på en digital systemkamera är det nog vettigare att köpa en ny 50d till superpris och utvecklas med den och sedan se om man är så hängiven så man vill gå på fullformat, och då köpa en begagnad äldre modell.
 

wfrank

Aktiv medlem
Det jag syftar på är det korta skärpedjupet.

För att få motsvarande utsnitt behöver man 17mm på APS-C. Och för att få samma korta skärpedjup skulle man behöva använda minst f/1.8 eller till och med ännu större bländare.
Ok. Du kanske har 5cm skärpedjup på den där bilden (skön bild förresten!). Tar du samma uppsättning på en crop sjunker skärpedjupet till ngn enstaka cm. För kort alltså. Och tokig bildvinkel där vi bara har hundhuvud plötsligt. Bildvinkeln förändras såklart, för att få liknande bildvinkel måste du flytta dig bakåt (enklare och mycket billigare än att skaffa ett vidvinkel på 17 med F/1.8...). Om din bild är tagen på 50cm (gissning) så får du liknande bildvinkel på runt 70cm med crop. Skärpedjupet ökar då någon cm, kanske från 5 till 6-7cm på cropkameran (med samma F som du hade). Men bilden blir nog ganska lik, och då har vi ju faktiskt samma objektiv och samma bländare och bara flyttat oss bakåt. Blända upp lite och vi kan t.o.m få skärpedjupet att understiga det på din bild (om vi vill). Så helt omöjligt kan det väl inte vara?
 

superboy77

Aktiv medlem
Om din bild är tagen på 50cm (gissning) så får du liknande bildvinkel på runt 70cm med crop.

Skärpedjupet ökar då någon cm, kanske från 5 till 6-7cm på cropkameran (med samma F som du hade). Men bilden blir nog ganska lik, och då har vi ju faktiskt samma objektiv och samma bländare och bara flyttat oss bakåt. Blända upp lite och vi kan t.o.m få skärpedjupet att understiga det på din bild (om vi vill).

Så helt omöjligt kan det väl inte vara?
Jag hänger med i ditt resonemang. Din poäng är alltså att använda samma objektiv på en APS-C kamera och backa något steg?

Då försvinner tyvärr poängen med vidvinkel eftersom jag gillar att gå nära och ändå få med miljön runt omkring. Backar man några steg så blir bilden väldigt annorlunda eftersom man då är längre från sitt motiv.

Och ju längre avstånd motivet är som man fokuserar på desto längre blir skärpedjupet.
 

atotowi

Aktiv medlem
Nog kan du få samma utsnitt - om du med utsnitt menar bildvinkel. Flytta framåt med FF - flytta bakåt med crop. Eller hur menar du?
Nja, det blir inte riktigt samma sak.
Även om du tar samma brännvidd på FF och Crop men ändrar avståndet så kan du få huvud motivet att fylla ut sensorn/bilden i samma proportioner men du får inte med samma bakgrund och inte riktigt samma perspektiv på motivet.

Så för att få samma bild måste du ändra brännvidd och bländare mellan FF och Crop men behålla avståndet.
Jag har lagt til lite info på mina exempel bilder jag länkade til ovan. Det är ett exempel som visar hur nära man kan komma mellan FF och Crop i likhet på bilderna.
 

Bildknäpp

Medlem
Tja, 50D är snabb, modern, har lysande af, vädertålig, har senorrengöring som fungerar, har liveview och en bra skärm och trevliga enkla menyer.

5D har trist skärm, ingen liveview, långsam, enklare af, blir lätt smutsig på sensorn, har något enklare väderskydd, långsam serietagning, men den har fullstor och riktigt bra sensor samt en lite bättre sökare även om 50D inte alls är dålig och klart bättre än xxxD sökarna.

Så frågan är vad du vill göra - för de flesta normala fotografer är 50D en bättre kamera, men sensorn är mindre med allt vad det innebär. Vad du önskar eller "behöver" kan ingen annan svara på - för den mesta normal fotograferingen är 50D bättre, men 5D ger lite speciella möjligheter.
Hej
I går köpte jag en 50d. Jag vill ha en kamera som man tar bilder med och inte filmar med. så jag avstod 60D (lite beroende på pengarna också). Jag hoppas att inte få ångra mig.
vn//Kjell
 
ANNONS