Annons

Acceptera felfokuserande 70-200/2,8 L?

Produkter
(logga in för att koppla)

Albwah

Aktiv medlem
Blir till att skicka in allt då!

Men ska jag vända mig till Rajala där jag köpt 70-200 och 5D för garantins skull? Eller räcker det att jag skickar ner allt till Intervision i Malmö med kvitton?
 

iSolen.se

Guest
...

Döm om min förvåning när jag får tillbaka grejerna och telet nästan är skarpare än 24-70!!! Det blev snabbt mitt favoritobjektiv och jag är nästan ledsen över att jag sålde det.

Mvh/Per
Dvs telet är mindre skarpt och du är inte ledsen att du sålde det?

:)

(sorry)
 

Per N

Aktiv medlem
Hehe, lite felskrivning/syftningsfel där.

Albin: Du behöver inte gå genom Rajala utan skickar allt till Intervision direkt.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
...
Jag har köpt ett begagnat sådant objektiv som har dålig skärpa!
Verkar fokusera rätt men bilden blir oskarp.
...
Någon som vet vad det kan kosta att få det fixat?
Du borde nog ha startat en egen tråd för denna fråga. Det blir lite förvirrande med två så olika men ändå så närbesläktade frågor i samma tråd.


Petter ...
 

Albwah

Aktiv medlem
Fick svar från Intervision idag.

"Hej Albin,

Tack för Ditt mail.

Att justera ett kamerahus och ett fast objektiv kostar ca 1000
kr/produkt. Ett zoomobjektiv kostar ca 1500 kr/produkt att
justera. Priserna ovan är exklusive moms.

Hur gamla är kamerorna och objektiv? Är de köpta i Sverige av
Dig som privatperson eller som företag? Det kan ha betydelse
för priset.

Med vänliga hälsningar,

Mia Persson
Intervision AB"

Har svarat på mailet ovan och hoppas på svar i morgon igen.
Per, du var ju nöjd med Canon RCC i götet. Om jag förstår det rätt är detta Canons egen verkstad, eller? I så fall är det kanske bättre idé att skicka dit, med lite tur får man kanske allt kalibrerat på goodwill som du nämnde att du fått tidigare.
 

Per N

Aktiv medlem
Jag är ganska säker på att Intervision är en Canon-verkstad det med, men ja jag är mycket nöjd med servicen jag fått från RCC.

Första gången jag skickade in mina prylar skickade jag ju även då in mitt 70-200 4L till dem, och det hade jag köpt från en firma i Tyskland. Det var inga som helst problem att få det fixat på garantin. Canon har ju världsgaranti på alla sina objektiv och Europagaranti på alla hus. Så att så länge du inte har köpt något av husen i typ Brasilien eller USA så är du good to go. =)

Ps. Det fanns en tråd här i detta forumet för någon månad sedan som handlade just om vad folk tyckte om de olika canon-verkstäderna och om jag inte minns helt fel så var det RCC som de flesta tyckte bäst om.
 

Albwah

Aktiv medlem
Okej, har googlat lite och Canon RCC verkar vara omtyckta.

Vad mer exakt skickade du in och vilka fel hade du?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Lite info om för att räta ut en del saker i den här tråden.

Först av allt.

Vad det gäller serviceställen så finns:

Canon RCC i Mölndal. Canons helt egna service.
Intervision Malmö, auktoriserade av Canon.
Intervision Solna, auktoriserade av Canon.

AF-justeringar.

Fokusjusteringen på nya gluggar går såklart på garanti.
Köper du ett nytt hus, och en L-glugg felfokuserar gör AF-justering utan kostnad om gluggen inte är äldre än 7 år och du har kvitto.

Har du flera hus bör du lämna in dessa samtidigt med gluggen för att försäkra dig om att allt blir rätt.

För oss som har minst två proffshus (inkluderar bl.a. 40D) och tre L-gluggar finns CPS som ger snabbare servicetid och vissa möjligheter till låneutrustning.
Mer info här:
https://cps.canon-europe.com/
 

Albwah

Aktiv medlem
Tack för informationen Danne.

Menar du då att jag skulle kunna få min 5D2, 70-200 OCH 17-40 justerad utan kostnad? 17-40 är ju nyare än 7 år, dock har jag endast kvitto från när jag köpte det begagnad. Eller gäller det bara ett hus + en L-glugg?
 

Per N

Aktiv medlem
fick du inte med originalkvitto när du köpte dem begagnat så är det kört för dem i alla fall. Att skicka med ett handskrivet kvitto på ett köp mellan två privatpersoner kan jag inte tänka mig att det accepteras.
 

jobe69

Avslutat medlemskap
Jag hade också problem

Jag köpte en 5D Mk2 och ett 100mm f/2.8 Macro som jag tyckte allt gick hyfsat med.
Köpte sedan ett 70-200L f/2.8 IS nytt och körde på. Bilderna var hemska. Oskärpan var total.
Hörde med Canon i Mölndal och fick lämna in ovanstående utrustning och ett 17-40L f/4 för kontroll.
17-40 låg något fel, kamerahuset ändrades och tydligen hade mitt 70-200 cirka 10CM frontfokusering. Jag fick tillbaka allt, kom hem och började testfotografera.
Jag ansåg nu att jag visste exakt vad jag skulle kontrollera själv. Jag började ställa upp en del prylar efter ett system på en bänk, gjorde ett schema på flera A4-ark som skulle kryssas av efter hand som bilder togs.
Jag satte kameran med mitt 70-200 på stativ och började fotografera. Jag slogs med en gång av att kalibreringen hade gjort allt mkt bättre, men oskärpan satt där ändå till stor besvikelse.
Jag tog cirka 320 bilder efter ett eget schema med stativ, uppfälld spegel, självutlösare, olika bländare och så vidare. Inget blev bra. Inte bra nog enligt mig iaf.
Tog loss kamerahuset från stativet, satte på mitt 100mm f/2.8 Macro och tog en handhållen bild med bländare 2.8 i ren frustration. Tittade i displayen och blev förvånad. Bilden hade nästan perfekt skärpa enligt mig.
Kontaktade Canon i Mölndal igen, skickade bilder till dom, hade samtal på telefon mm. Lämnade in huset och 70-200 igen för tester. Blev på kvällen inbjuden till verkstaden för att tala med teknikern på plats. Han visade hur skärpan satt precis där den skulle, visade mig med andra hus (1D i olika versioner), beskrev bildutsnitt och sensor kontra pixlar osv osv. Han la ner ett jättejobb för att få mig nöjd. Men magkänslan var ändå inte nöjd. All den service skedde under 3 dagar. En stor eloge till Simon på Canon.
Vad jag förstår nu efteråt är flera saker. Några är; det är stor skillnad på linser när det gäller skärpa, mitt önskemål på skärpa är helt enkelt för stor för den utrustningen, 100mm-linsen är skarpare, ett zoomobjektiv är en kompromiss, kamerans micro-adjust är inte allt, och sist men inte minst; att ta intressanta bilder IRL ger mer träning och resultat än att analysera.
Efter att jag insett vissa brister med båda utrustning och mina krav så blev bilderna bara bättre och bättre. Linsen blev snabbt mitt favoritobjektiv. Jag lärde mig röra linsen på rätt sätt, trycka av på rätt sätt, se möjligheter mm på ett bättre sätt för DEN linsen.
Skärpan är inte optimal på det objektivet, men det är ett objektiv som kan ge makalösa bilder, precis som 100mm Macro till exempel, eller 85mm 1.2, men på sitt eget sätt.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Tack för informationen Danne.

Menar du då att jag skulle kunna få min 5D2, 70-200 OCH 17-40 justerad utan kostnad? 17-40 är ju nyare än 7 år, dock har jag endast kvitto från när jag köpte det begagnad. Eller gäller det bara ett hus + en L-glugg?
Vågar inte svara för hur Canon ser på saken.
Men vore jag du skulle jag ringa till Canon RCC i Mölndal. förklara läget i detalj och fråga.
Tel: 031-720 34 80.
 

Albwah

Aktiv medlem
Har nu pratat med både Intervision i Malmö och Canon RCC i Möndal.

RCC gav mig inget riktigt svar, tjejen jag pratade med kunde inte ge mig några prisuppgifter utan ville att jag skulle skicka in allt och få ett kostnadsförslag. Intervision gav mig pris på både fasta objektiv, zoomobjektiv och kamerahus. 1000 kr för justering av ett kamerahus, 1000 kr för fast optik och 1500 kr för zoomar. Priserna är då exkl, moms.

Fick ju också svar på att femman och 70-200 justeras på garantin.
 

kulu51

Medlem
Tack Albin!

Då vet man vad man har för kostnader att vänt!
Lycka till med din utrustning!

Mvh //Kurt
 

Albwah

Aktiv medlem
Funderar på att bara skicka iväg 70-200 och hoppas på att det kan bli lite bättre i alla fall. All annan utrustning fungerar ju utmärkt.

Kanske inte den bästa lösningen, men smidigast för tillfället. Har svårt att vara av med alla prylarna i 2-3 veckor.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Funderar på att bara skicka iväg 70-200 och hoppas på att det kan bli lite bättre i alla fall. All annan utrustning fungerar ju utmärkt.

Kanske inte den bästa lösningen, men smidigast för tillfället. Har svårt att vara av med alla prylarna i 2-3 veckor.
Du måste skicka in huset/husen som gluggen skall kalibreras mot.
Annars blir det inte rätt.

Att skicka bara gluggen funkar inte.
 

Albwah

Aktiv medlem
Men om jag nu skickar in allt och får det justerat och sen köper ett objektiv till, måste prylar in då? Tittar nämligen efter ett beg 300/2.8 (dvs ingen garanti som kan täcka justering), Det är ju inte så smidigt att få skicka in grejorna så fort man handlat någon ny glugg.
 
ANNONS