Annons

objektiv Nikon D3000

Produkter
(logga in för att koppla)

emmelie85

Ny medlem
Hej!

Jag är nybörjare på det här med foto och har en Nikon D3000 med kitobjektivet 18-55mm. Jag känner att det är dags för ett nytt objektiv.
Då jag är ny inom foto och inte vet hur mycket jag kommer använda det vill jag inte lägga ner jättemycket pengar men samtidigt inte köpa något bara för att det är billigt. Min budget ligger på max 5000 kr.

Jag har sett 2 olika gluggar men skulle vilja ha tips om det finns några andra som kanske är bättre.

Nikon AF-S DX 55-300/4,5-5,6 G ED VR
http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=dx55300vr

Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR
http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=50200osni

En annan fråga jag har är om det är stor skillnad att fota med ett 200 eller ett 300 mm objektiv?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nikkor 70-300VR är bättre än både dina listade, dock en aning dyrare men innanför budget. Det finns en nytt Tamron 70-300 med bildstabilsering också som ligger i samma klass som Nikon's ovanstående dock en aning långsammare AF. Gapet mellan 55 o 70 spelar ingen roll.

Du tjänare en del på att titta efter begagnade, finns ofta den typ av objektiv hos tex Scandinavien Photo under begagnat och då får du också 6mån garanti. Annars så finns det en hel del här på fotosidan under köp o sälj

200 vs 300 beror lite på användning, ska du foto fåglar och djur på längre avstånd så kan du nästan aldrig få för mycket, då behöver man ha 300+, om inte så kan en 200 räcka. Det finns ju också tex ljusstarkare tex Sigma 70-200/2.8 men då får du hålla dig till begagnade för att komma innanför budget
 

Myrtel

Ny medlem
Har själv en d3000. Mitt första objektivköp blev ett 35 mm 1,8. Är verkligen sjukt nöjd med det och använder det 90% av alla mina bilder. Det är riktigt skarpt och fixar en väldigt fin bakgrund. Visst ibland måste man gå nära men vad gör det. Har senare köpt ett 55-200 VR som åtminstone liknar ett av de du nämnde. Och visst är det kul att kunna zooma och det ger bra bilder men fick jag välja ett av dessa skulle jag välja 35 mm alla dagar i veckan. Dessutom är det riktigt billigt!
 
Senast ändrad:

lynxx

Avslutat medlemskap
Jag håller också på Nikons 70-300 VR. Du kommer att upptäcke en helt nu värld.
Som nästa steg skulle jag titta på en macroglugg efter det. Tamrons 90mm t ex. Först därefter skulle jag börja samla på ljusstarka fasta gluggar såsom 35, 50, 85mm.

Men det är jag det.
 
ANNONS