Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oly 40-150

jonasg72

Medlem
Hej!
Någon som kan hjälpa mig med info om OLYMPUS M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150/4.5.6. Den säljs till, vad jag förstår det som, ett riktigt bra pris hos Rajala just nu. Vad jag främst funderar på är vad det är för skillnad mellan den här modellen och den modell som har tillägget "R"?

Efter lite googlande och letande på dpreview blir jag inte klokare utan det verkar vara oklar om den "R:et" fokuserar snabbare, eller om det är ren designfråga. Den ska sitta på min nyinköpta E-PM1:a när inte kitzoomen räcker till. Egentligen hade jag nog tänkt mig ett ljusstarkare fast objektiv först, men till det här priset får jag kanske slänga om prioriteringen?
 

ma59

Aktiv medlem
Här är R-modellen:
http://www.bhphotovideo.com/c/product/822057-REG/Olympus_V315030SU000_M_Zuiko_Digital_ED_40_150.html

Det i länken har den nya AF-varianten (MSC) som ger både tyst och mycket snabb AF på de 3 nyaste PEN-kamerorna, det som "gäller" om du har tex en E-PM1:a.
Dvs om snabb fokus har betydelse för hur du fotar, optiskt är det knappast större skillnad.


Denna var ju billig, så sant...
http://shopping.blocket.se/Olympus_M_Zuiko_Digital_40-150_4_0-5_6_2463260.htm?cg=120000&q=olympus
 

msjolund

Medlem
Blev det något köp? Och i så fall, hur verkar objektivet jämfört med t.ex. kitzoomen? AF-hastighet, ljudnivå osv
 

jonasg72

Medlem
Nej, inte än i varje fall. Jag har velat och inte blivit riktigt klok på vad det är för skillnad. Enligt Olympus hemsida så verkar även "icke-R" varianten ha den nämnda MSC autofokusen. Åtminstone finns den en sådan logga på sidan. Precis som för R varianten.

Vi får se om jag kan bestämma mig innan erbjudandet tar slut... Någon annan med erfarenhet av det här?
 

ma59

Aktiv medlem
Nej, inte än i varje fall. Jag har velat och inte blivit riktigt klok på vad det är för skillnad. Enligt Olympus hemsida så verkar även "icke-R" varianten ha den nämnda MSC autofokusen. Åtminstone finns den en sådan logga på sidan. Precis som för R varianten.

Vi får se om jag kan bestämma mig innan erbjudandet tar slut... Någon annan med erfarenhet av det här?
Verkar lurigt, vad jag vet är den med "R" den nya, men på de Olympussidor du länkade till har de exakt samma data, även vikt och mått. Samt "MSC"-loggan finns vid båda bilderna, och presentationstexten är exakt samma.

Har inte sett att den gamla skulle ha MSC, då det ju kom tillsammans med de 3 nya PEN-modellerna i somras (2011).

Frågan är om inte Olympus Sverige lagt ut fel info, om så är det rimligen en miss.

Kanske läge att du kvickt mejlar dem och frågar... (?)
 

msjolund

Medlem
Jag velade om köp också, men gjorde slag i saken och beställde ett ex igår (alltså icke-R från Rajala). Kommer inte vilja lägga så mycket mer pengar på en telezoom än så eftersom jag inte tror jag kommer använda det så ofta. Återkommer med intryck när jag hunnit testa.
 

jonasg72

Medlem
Jag velade om köp också, men gjorde slag i saken och beställde ett ex igår (alltså icke-R från Rajala). Kommer inte vilja lägga så mycket mer pengar på en telezoom än så eftersom jag inte tror jag kommer använda det så ofta. Återkommer med intryck när jag hunnit testa.
Intressant, undrar om erbjudandet kvarstår såpass länge så jag vågar vänta på dina intryck.

Annars kan jag sammanfatta min research som så att jag tror båda objektiven har MSC-tekniken, men att "R" objektivet har en mjukvaruuppdatering som gör att den bättre kan ta till vara den senaste generationens snabbare processorer. Olympus hänvisade till sidorna jag länkade ut tidigare, Rajala svarade kortfattat att R-varianten har snabbare AF. Om det är värt priset är den stora frågan, men jag lutar nog allt mer åt att slå till jag också.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad man kan se av bilderna som länkats till i den här tråden är att R-varianten har en något annorlunda formgivning jämfört med det tidigare 40-150 ...
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Jag har en 40-150 utan R med MSC. Om jag har förstått saken rätt har R-versionen bara ändrats lite kosmetiskt. Jag uppdaterade också mjukvaran i objektivet så det är nu sannolikt samma version som i R-objektivet.
 

msjolund

Medlem
Ok, nu har paketet kommit. Här är de första snabba intrycken efter att mest bara packat upp och viftat runt här i rummet:

Från Rajala kom enbart objektivet i lite bubbelplast i en liten låda med frigolit. Ingen olympuskartong, manual eller något annat förutom objektivet. Känns som att de strippat något gammalt dubbelkit och sålt bara objektivet.

Oerhört lätt objektiv. Väger nästan ingenting. Men det är också väldigt plastigt. Zoom-ringen är rätt så trög. Man måste nästan ta i för att vrida den. Men det kanske blir bättre efter lite användning. Vid 150mm så blir det ungefär dubbelt så långt. Fokusringen är mjuk och följsam, och fokusen är helt intern.

AF känns snabb när jag testar bara inomhus i väldigt dåligt ljus (bara ett par glödlampor). Känns snäppet snabbare och tystare än Pana 20mm, men inte lika snabbt och tyst som kitzoom eller 45mm. Den missar ofta AF i det dåliga ljuset, precis som andra objektiv (20mm, 45mm, kitzoom).

Har inte gjort nån seriös pixel peeping, men det ser helt klart bättre ut än en gammal Minolta telezoom jag hade till min förra kamera (en sony dslr).

Utseendemässigt så är det väl inte vackert om man jämför med metallobjektiven från olympus, men det ser ändå helt ok ut på en E-P3 i silver.

Så, sammanfattningsvis: snabbt, tyst, billigt, plastigt. Ska testa utomhus i dagsljus i helgen.
 

jonasg72

Medlem
Ok, nu har paketet kommit. Här är de första snabba intrycken efter att mest bara packat upp och viftat runt här i rummet:

Från Rajala kom enbart objektivet i lite bubbelplast i en liten låda med frigolit. Ingen olympuskartong, manual eller något annat förutom objektivet. Känns som att de strippat något gammalt dubbelkit och sålt bara objektivet.

Oerhört lätt objektiv. Väger nästan ingenting. Men det är också väldigt plastigt. Zoom-ringen är rätt så trög. Man måste nästan ta i för att vrida den. Men det kanske blir bättre efter lite användning. Vid 150mm så blir det ungefär dubbelt så långt. Fokusringen är mjuk och följsam, och fokusen är helt intern.

AF känns snabb när jag testar bara inomhus i väldigt dåligt ljus (bara ett par glödlampor). Känns snäppet snabbare och tystare än Pana 20mm, men inte lika snabbt och tyst som kitzoom eller 45mm. Den missar ofta AF i det dåliga ljuset, precis som andra objektiv (20mm, 45mm, kitzoom).

Har inte gjort nån seriös pixel peeping, men det ser helt klart bättre ut än en gammal Minolta telezoom jag hade till min förra kamera (en sony dslr).

Utseendemässigt så är det väl inte vackert om man jämför med metallobjektiven från olympus, men det ser ändå helt ok ut på en E-P3 i silver.

Så, sammanfattningsvis: snabbt, tyst, billigt, plastigt. Ska testa utomhus i dagsljus i helgen.
Ser fram emot lite synpunkter från utomhustestning, men det låter onekligen intressant. Tack för infon!
 

msjolund

Medlem
Har testat lite mer i helgen, men inte ändrat uppfattning särskilt mycket. Tycker det är skarpt, även om det inte kan jämföras med oly 45mm eller pana 20mm. Lite CA vidöppet, men inte så det stör.. Jämförde med nån bild från 20mm, och den hade minst lika mycket CA i högkontrastområden. AF känns snabb enl. första intrycken.

Väldigt nöjd med köpet iaf. Och det verkar vara ett bra sätt att fota lite macro utan att lägga ut en förmögenhet. Kolla t.ex. http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1041&thread=40440620
 

Utvandraren

Aktiv medlem
Jag har använt 40-150 sen augusti och instämmer i att det är skarpt, men inte superskarpt. Svagast verkar det vara vid 150 mm och fokusering på oändligt. Helt klart ett objektiv som är värt att ha, speciellt för priset.
 
ANNONS