Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinklar till Canon?

olind

Aktiv medlem
Hej,

Jag har använt en sigma 10-20 (4-5,6) på en 550d ett år nu och är halvnöjd. Jag tycker den är okej men jag får för mig att jag inte trivs riktigt med färgerna eller skärpan i den. (Jag jämför, kanske lite orättvist, med mitt andra objektiv canon 35/f2.)

Jag skulle gärna ha en fast någonstans emellan 10 & 20. Oftast använder jag sigman på 10mm men typ 15 skulle också funka fint.

Va finns det för annat?

Tack på förhand

//OL
 

Allemyr

Aktiv medlem
Tokina 11-16 trivs jag väldigt bra med, o det måste väl nästan kunna klassas som fast då det har 1.5 gånger zoom:) Ngt skarpare för 1.6 crop hittar du nog inte.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Visst är det så att det finns objektiv i detta område med bättre kantskärpa än Sigmat men jag är inte säker på att detta borde vara så framträdande om allt står rätt till. Mitten skall vara skarp - är den inte det kan det röra sig om back eller frontfokus och då bör man kolla att fokusera manuellt med live view för att testa. För det andra så används sällan vidvinkel, åtminstone mellan säg 10-15mm så att kantoskärpa skall synas. Vad gäller färger drar många Sigma åt gult men detta kan du ställa in som permanent justering i vitbalansen.

Är det kantskärpa som gäller till bra peng och fast optik kan man överväga något fast 14/2,8 objektiv där det finns ett Samyang på FS för Nikon med AF confirm med Canon adapter, då blir manuell fokus som detta kräver mycket enklare. Däremot blir exponeringen lurig (f u manuell nedbländning innan tagning) då matrixmätningen inte är helt pålitlig. Annars har Sigma ett som ger kass kantskärpa på FF men klarar sig bra på crop - dock samma färgåtergivning som din Sigma nu. Annars finns zoomar med lite bättre kantskärpa - Canon 10-22, Tokina 11-16/2,8 och 12-24/4,0. Dock borde din Sigma 10-22 vara OK vid bl 8,0.

Mitt tips: gå igenom din teknik först och tänk igenom om du kan köra på bl 8 (A eller M läge).
 

bengt-re

Aktiv medlem
Samyang 14mm fungerar bra och behöver inget chip. Ljusmätaren luras lite av bländarvärdet så något halvsteg upp eller ner behöver man ofta korrigera - dock tycket jag att det ofta är så ändå med vidvinkel eftersom man sällan har jämn belysning på en så stor rymdvinkel. Det är ett objketiv väl värt att testa då det har bra skärpa och kontrast, visserligen lite jobbig distortion, men den går ju att kompensera med PTlens i efterhand om man behöver.
 

olind

Aktiv medlem
Okej! Tack för hjälpen.

Jag brukar försöka köra runt f8. Och det kanske är de som är en skillnad. Då hamnar jag ofta på iso1600/3200. Jag är inte rädd för brus på min 35/2 för där blir det helt ok fint. Här har jag någon känsla av att bruset blir lite fulare färger tror jag.

Jag börjar med att titta på mina bilder och leta på mer vad det är jag inte trivs med. Återkommer inom några veckor (om jag inte lyckas övertyga mig om att jag gillar den).

Återigen. Tack!
 
ANNONS