Annons

Tilt-shift-objektiv för landskap

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard_L

Aktiv medlem
Hej!
Har också orecis införskaffat ett 24mm tilt/shift. har bara hunnit prova en kväll. Rickard- har du lust att lägga ut en länk till vilken tabell du hittat på nätet?
Behöver både lite instruktioner och en massa övning!

MVH
Anki
Hej Anki
Kul! Det är ett riktigt roligt objektiv att använda. Jag har försökt hitta tillbaka till sidan jag hittade tabellen på. Det var en riktigt välskriven "tutorial" på svenska. Men, hur jag än googlar verkar det vara som förgjort.
Här är i alla fall en nästan lika bra på engelska:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/focusing-ts.shtml

Trevlig sommar
/Rikard
 

PMD

Aktiv medlem
Canon TS-E 90mm f/2.8 fungerar bra som makroobjektiv tillsammans med Canon Life-Size Converter EF (som egentligen är till för att användas med Canon EF 50mm f/2.5 Macro för att få 1:1-avbildning). Jag har en gammal broschyr från Canon som demonstrerar den kombinationen, och man hittar lite info om den på nätet om man letar.
 

Janne H

Aktiv medlem
Canon TS-E 90mm f/2.8 fungerar bra som makroobjektiv tillsammans med Canon Life-Size Converter EF (som egentligen är till för att användas med Canon EF 50mm f/2.5 Macro för att få 1:1-avbildning). Jag har en gammal broschyr från Canon som demonstrerar den kombinationen, och man hittar lite info om den på nätet om man letar.
Närgänsen är relativt kort på TSE 90, så en vanlig mellanring eller två räcker i många fall riktigt bra :)

/Janne
www.helikopterbild.se
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Tack, nu klarnade det för mig hur objektiven funkar. Verkar helt klart intressant, hur bra är de på macro?
Det går väldigt bra att använda tilt för närbilder, men när man har bajonettfattning på kameran är man starkt begränsad av optikens näravstånd. (Jag använder objektiv med gängfattning, som kan dras ut lite längre genom att man helt enkelt skruvar ut dem.) Det kan ibland fungera bra med en teleförlängare när man vill ha större avbildningsskala, eftersom man oftast har kortare näravstånd på objektiv med kort brännvidd.

De spegelfria kamerorna med adapter ger större frihet att välja optik. För tillfället använder jag Tamron SP 17 mm f/3,5 och Pentacon 29 mm f/2,8, men för närbilder har jag ibland använt 50 mm brännvidd. När man går riktigt nära blir inte effekten av långt utsträckt skärpa lika dramatisk, och man kan inte vinkla skärpeplanet lika mycket som när man är lite längre bort. Men vid fotografering av produkter som har utsträckning i djupled, som böcker, plånböcker, mobiltelefoner och liknande är tilt en god hjälp för att få skärpa över hela föremålet.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det går väldigt bra att använda tilt för närbilder, men när man har bajonettfattning på kameran är man starkt begränsad av optikens näravstånd. (Jag använder objektiv med gängfattning, som kan dras ut lite längre genom att man helt enkelt skruvar ut dem.) Det kan ibland fungera bra med en teleförlängare när man vill ha större avbildningsskala, eftersom man oftast har kortare näravstånd på objektiv med kort brännvidd.
Det kan väl bara vara frågan om ett par millimeter som man kan dra ut ett skruvgängat objektiv och fortfarande ha det sitta kvar i gängorna? En mellanring förefaller vara en bättre lösning (och finns med de flesta bajonettfattningar också förstås).
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Det kan väl bara vara frågan om ett par millimeter som man kan dra ut ett skruvgängat objektiv och fortfarande ha det sitta kvar i gängorna? En mellanring förefaller vara en bättre lösning (och finns med de flesta bajonettfattningar också förstås).
Om man kan få tag på en tillräckligt tunn mellanring. Det går att skruva ut ända upp till två millimeter på ett skruvgängat objektiv, men oftast handlar det om betydligt mindre, mellan en halv och en millimeter, för att få optimal skärpa vid tiltning. Jag har en shimsbricka på 1 mm, och det är ofta för mycket när jag behöver lite bättre näravstånd än med objektivets utdrag. Så jag har klippt till en tunnare ur ett plastlock för att få precis lagom utdragsökning.

När man drar ut objektivet mer, som när man använder mellanringar, förlorar man mycket av vitsen med att tilta, eftersom man inte kan få lika flack vinkel på skärpeplanet. Så det handlar om finlir, och den halva millimeter som man skruvar ut i gängan har ganska stor betydelse. Med min 17 mm handlar det om skillnaden mellan ca 20 cm på närmaste delen av bilden och ungefär 15 cm, fortfarande med så pass flack vinkel att jag kan få med horisonten.

Om man har längre utdrag får man inte längre med horisonten och en bit ovanför, och då blir bilden "platt", ser ut ungefär likadant som om man riktar kameran neråt. För landskapsfoto med tilt är det värdefullt att kunna få med horisontlinjen i bilden för att man ska uppfatta avstånden och storleken på det som man har i bild.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Med f:8 så blir det 84 cm. Inte ofta man har så nära objekt på det avståndet vid Landskapsfotografering.



/Stefan R. Nilsson
Nej, om man inte kan få dem skarpa så vill man kanske inte ha objekt så nära, men om man kan tilta, så finns ju knappast något hinder för att ha förgrunden mycket nära kameran. Det innebär naturligtvis också att man måste placera kameran ganska lågt, eftersom bildvinkeln avgör hur nära de närliggande delarna av motivet kan ligga.

På den här bilden, tagen på fri hand med ungefär 4° tilt framåt och f/8 med Tamron SP 17 mm, ligger de närmaste klöverblommorna i skärpa på några decimeters håll, samtidigt som det är godtagbar skärpa upp i trädtopparna och på lyktstolparna som står några tiotal meter längre bort. Det går inte att åstadkomma det med skärpedjup. Som tidigare nämnt tappar man skärpa om man bländar ner så mycket att skärpedjupet täcker hela motivet. Det närmaste man kan komma med det här objektivet och ha horisonten med och skärpa över hela bilden är ungefär 15 cm.
http://uploads.ifokus.se/uploads/cd8/cd8b3a81123f05601304849b8c70078f/fotbollsplan-tamron-17-tilt.jpg
 
ANNONS