Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort till D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har precis införskaffat en D700 (yipee!) men blev inte mycket klokare av den här tråden, när det gäller vilket minneskort man ska ha... Kan vi göra ett nytt försök?
Tyvärr är det svårt att säga. Själv har jag inte hittat några förtroendeingivande tester sedan Galbraith slutade uppdatera sin databas. Det snabbaste/nyaste han testat i D700 är Sandisk Ducati.


Men han har testat den nya generationen kort i Nikon D300s. Lustigt nog visar det sig att i D300s är nya Sandisk Extreme märkbart långsammare än gamla Extreme IV. Hur de nya udma6-korten presterar i en äldre kamera verkar ganska oförutsägbart.
 

elohim

Aktiv medlem
Som den länk som någon tidigare hänvisade till, om Sandisks Extremes UDMA-32GB 60MB/s;
jag upplever att det kortet är snabbare än mitt gamla Extreme IV 4GB 45MB/s på min D700.


Rekommendationen kvarstår: köpaköp.
 

eyescan

Aktiv medlem
Väcker återigen liv i tråden

För länge sedan var jag mycket nöjd med att kunna köpa ett Kingston 133X elite pro 16GB, men när jag väl fick det så gick det inte att använda för, som jag tolkar det, så kunde inte min D700:a jobba med ett så "stort" minneskort. Så efter mycket gnäll kompenserades jag med 2 st 8 GB kort. Är detta ett problem som man kommit undan med uppgraderingar i D700:an eller är det fortfarande ett problem med just Kingston kort och större minneskort än 8 GB?

MVH
Niklas
 

j2^

Aktiv medlem
För länge sedan var jag mycket nöjd med att kunna köpa ett Kingston 133X elite pro 16GB, men när jag väl fick det så gick det inte att använda för, som jag tolkar det, så kunde inte min D700:a jobba med ett så "stort" minneskort. Så efter mycket gnäll kompenserades jag med 2 st 8 GB kort. Är detta ett problem som man kommit undan med uppgraderingar i D700:an eller är det fortfarande ett problem med just Kingston kort och större minneskort än 8 GB?

MVH
Niklas
Ehm.. Jag hade ett 32GB Kingston när jag körde D700. Exakt modell okänd. Sen lyckades jag supa väck det och övergick till 16 GB SanDisk förvisso.

Stöd för 64GB kom väl dock inte fören i FW 1.02 eller så?
 

elohim

Aktiv medlem
Ehm.. Jag hade ett 32GB Kingston när jag körde D700. Exakt modell okänd. Sen lyckades jag supa väck det och övergick till 16 GB SanDisk förvisso.

Stöd för 64GB kom väl dock inte fören i FW 1.02 eller så?
Detsamma - har fortfarande D700 och kör med ett Sandisk Extreme 32 GB och det fungerar perfekt utan problem. Har fotat det fullt några gånger och tankat bilderna utan problem.

Här är för övrigt en intressant artikel som jag skrivit om ämnet minneskort:
http://www.kamerabild.se/tester/tillbehör/vi-forklarar-minneskortets-betydelse-1.490776.html


mvh
Calle Rosenqvist
 

Hla

Medlem
Ultra 2 till D700?

Hej på er,

Har ett par äldre Sandisk Ultra 2 kort, ett på 2 GB och ett på 4 GB. Nog för att de är små men jag får inte ut mer än max 10 bilder på dem och det verkar konstigt, även om jag vet att de är i minsta laget för att vara praktiska...

Någon som vet varför? Extremekorten funkar kanon däremot.
Kör Raw+basic jpg.

Mvh Peter
 

Hla

Medlem
Hej på er,

Har ett par äldre Sandisk Ultra 2 kort, ett på 2 GB och ett på 4 GB. Nog för att de är små men jag får inte ut mer än max 10 bilder på dem och det verkar konstigt, även om jag vet att de är i minsta laget för att vara praktiska...

Någon som vet varför? Extremekorten funkar kanon däremot.
Kör Raw+basic jpg.

Mvh Peter
Ber om ursäkt och tar tillbaka; Korten var fulla med bilder från förra kameran, en D2X, och D700:an kunde inte läsa de mapparna... Hittade det när jag kontrollerade korten i datorn. :)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ber om ursäkt och tar tillbaka; Korten var fulla med bilder från förra kameran, en D2X, och D700:an kunde inte läsa de mapparna... Hittade det när jag kontrollerade korten i datorn. :)
Gott att höra att det löste sig!

Det är alltid bäst att formatera kortet i kameran när man börjar använda det.
 

Kåsebergasven

Aktiv medlem
maxflashkort

Snål som jag är satsade jag på ett MaxFlash CF 16GB 233x från Teknikproffset men se det funkade inte. Min fråga : Är inte det kortet kompatibelt med D700 eller är det nåt fel på det tro. Hur bra är MaxFlashkorten??
 
ANNONS