Annons

Handhavande med EF 50/1,2 L

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag stegade 1/3 steg och fokuserade med mittpunkten på ände av en banan. Man såg hur skärpedjupet ökade med varje steg och hur skärpan blev skarpare och skarpare. Dvs rätt soft vid @f1.2 men allt det är en självklarhet....
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Att 5Dmk3 kanske är bättre kan nog stämma, de har ökat bländarvinkeln på AF-modulen lite. AF mäter INTE på full öppning, utan kollar på den bild som man kan tänka sig att man hade fått om man hade tagit enbart det ljus som kommer från kanten av en F2.8-öppning.

När man har ett arbetssätt som fungerar är 50L ganska lätt att jobba med - den har mycket mer finstegad "motor" än t.ex den vanliga 50/1.4. Den sätter alltså fokus oftare på samma ställe, även om det kanske inte alltid är på "rätt" ställe. Men eftersom den har en hel del hyss för sig gällande hur AF arbetar, både i mittendelen och andra i kanterna, måste man hitta en metod som funkar till det man själv gör.

Problemet är alltså egentligen det motsatta - Det är inte det att F2.2 inte hamnar på samma ställe som vidöppen bländare, det är att F1.2 inte hamnar på samma stället som det kameran mäter på (F2.8), utan nästan alltid lite längre fram i bilden.
 

afe

Aktiv medlem
Aha.. det var ju nästan knasigt - jag trodde AF alltid använde full öppning på DSLR för att bli så snabbt som möjligt, men det kan ju uppenbarligen bli fel ändå.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Nej, men AF-modulen tittar heller inte på hela bilden som kommer genom bländaröppningen. Den tittar inte ens på en "bild", den tittar på en utskuren linje ur en bild. Denna linje tas från två olika ställen på bländaröppningen, och ordet "fasdetekterings-AF" kommer av att man sedan jämför de två linjernas "fas" mot varandra.

Jag gjorde en illustration någon stans i den uråldriga AF-tråden 5Dmk2, men minns inte var.
 

apersson850

Aktiv medlem
Linjerna tas dessutom ut olika långt ut från centrum, beroende på om det är en "vanlig" punkt, som fungerar vid f/5,6, eller om det är en högprecisionspunkt, som kräver minst f/2,8. Men det är alltså det där med "minst" f/2,8 som är grejen - alla objektiv med minst f/2,8 som största bländaröppning behandlas lika.

Däremot är själva blän daren i objektivet fullt öppen när mätningen sker.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
50/1.2 lirar bättre på 5D3 vs 5D2 men jag upplever den fortfarande lite oförutsägbar / inkonsekvent vid vissa motiv och ljus. Man får liksom "hamra in" fokus ett par gånger för att vara säker.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Olika versioner, sant eler falskt?

Hur är det nu med 1,2L, finns den verkligen i olika versioner beroende på ålder?
Någon gång under resan skall man ha modifierat gluggen pga. av något problem med skärpan ev. då med autofokusen.
True or false?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
False är det officiella svaret. Konstruktionen är densamma. Trots detta finns det många rapporter från användare som upplever mer konsekvent AF i senare serier. Kan tänka mig att man möjligen tajtat åt toleransnivåerna i tillverkningen.

Det ÄR en känslig och svårarbetad glugg. Bara att lära sig den...
 
ANNONS