Annons

Sigma DP-serie uppdaterade! (DP1M/DP2M)

anders-g

Medlem
Batteritiden? Usel eller bra?
Jag fick 70 bilder på första laddningen, och kanske liknande efter det också. Även utan chimpning så använder jag LCDn ganska mycket; jag har inte köpt någon lös sökare så det är LCDn som gäller för komposition. Två extrabatterier har köpts hos Scandinavian Photo, dvs har fyra totalt, men har bara behövt två som mest under någon utflykt. Om man framkallar i SPP så räknar jag med att varje bild man trycker av tar c:a 3 minuter framkallningstid, så det är dumt att slösa på onödiga bilder. (Först 70 sekunder bara för att öppna bilden i SPP, sedan eventuellt justera lite, vilket är slött, och sedan rendera den till JPEG/TIFF i maxkvalitet.)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Lånar tråden lite för att se om det finns någon som har en DP1/2/3 Merrill i Göteborg?
---
Har du fått detta fixat? Annars bor jag i Göteborg och har en Sigma DP1 med den externa optiska sökaren. Den har blivit liggande oanvänd (batteriet är fortfarande inplastat) eftersom jag i samma veva skaffade en NEX. Och inte heller den har jag använt särskilt mycket, jag känner mig fortfarande mera hemma med mina "tjockkameror".

Har inte riktigt kunnat bestämma mig för ifall jag ska sälja av den, eller behålla den för användning i bra ljus, där Foveon-sensorn sägs kunna ge fantastisk bildkvalitet.
.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Läste precis recensionen av DP2M på luminous landscape http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sigma_dp2m_review.shtml

Och jag måste ju säga att med bra ljus tycks den kunna producera riktigt schysta bilder. Helt klart en speciell känsla över dem. Att den sen beter sig som en rätt medioker kompakt i många andra sammanhang är så klart en annan femma, men med rätt ljus och vid rätt tillfällen har Foveon-sensorn tveklöst något speciellt.
 

anders-g

Medlem
Som jämförelse, ifall någon tycker att DP2M är medioker:

Den står upp ganska bra faktiskt mot min Canonkompakt från 2006 som jag spillt Coca Cola i och öppnat upp ett antal gånger. Ungefär lika bra batteritid då Canonkompakten är sönder på något sätt, videoupplösningen är på hela 640x480, och ungefär samma feature set och samma undermåliga kapabilitet på höga ISO-tal i övrigt också.

(Ej ironi.)

Men om man verkligen är ute efter en foveonkamera för att komplettera kameraväskan så struntar man i ovanstående, och använder den under de förutsättningar där den funkar bäst. :)
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Som jämförelse, ifall någon tycker att DP2M är medioker:

Den står upp ganska bra faktiskt mot min Canonkompakt från 2006 som jag spillt Coca Cola i och öppnat upp ett antal gånger. Ungefär lika bra batteritid då Canonkompakten är sönder på något sätt, videoupplösningen är på hela 640x480, och ungefär samma feature set och samma undermåliga kapabilitet på höga ISO-tal i övrigt också.

(Ej ironi.)

Men om man verkligen är ute efter en foveonkamera för att komplettera kameraväskan så struntar man i ovanstående, och använder den under de förutsättningar där den funkar bäst. :)
Ja som sagt, i många avseenden är den verkligen som en högst medioker kompakt... men med rätt ljus går det inte att förneka att den levererar helt galet bra bilder. Svårförklarad känsla i dem alltså... förstår vad folk menar med en nästan 3D-aktig effekt!
 

Tokoza

Aktiv medlem
Förmodar att inlärningstiden med dessa Merrill kompakter är lite längre också varmed man inte bör nedslås av sämre resultat i början. Men som redan sagts kan de ge grymt resultat med "rätt" använding...
 

anders-g

Medlem
Tips till de som sneglat på DP2 Merrill tidigare men tyckt att priset varit för högt: nu har SIGMA börjat visa upp en uppföljare som heter DP2 Quattro, så priserna på DP2M har börjat sjunka.
 

anders-g

Medlem
Ett minitips till DP2M-användare:
Det är helt onödigt att ta RAW+JPG, det slösar tid och plats. RAW-filen innehåller nämligen något som heter "thumbnail", och komiskt nog är det en JPG i fullstorlek. Extraheras lätt med dcraw eller x3f_extract eller motsvarande program, om man behöver fullstorleks-JPG-bilder för att snabbt gallra innan den riktiga framkallningen.
Så låt kameran stå på enbart RAW.
 
ANNONS