Annons

Canon Eos 6D Mark II och shutter count - är det obefintligt

Produkter
(logga in för att koppla)

Retsina

Medlem
Hej alla Fotosidan-människor.

Jag har en Canon 6DMk2 som jag står i stånd att sälja. Men saken är den att jag kan inte hitta ett enda program, eller websida, som kan visa shutter count. Jo det sägs att det finns om man använder Mac - jag använder Windows. Den mjukvaran som säger sig kunna läsa shutter count på en Windows-dator, får dock alla varningssignaler för virus att tjuta. Så, jag vill inte testa.
Shutter count för både Sony och Nikon är ju "plättlätt" att få reda på - men för Canon är det ett stort mysterium. Och, nej - EXIF i Photoshop visar inte heller denna information.
Jag har i mappen för bilder tagna med denna kamera; 921 filer, så teoretiskt har slutaren jobbat ca. 460 gånger (RAW+JPEG dividerat med två.) Så det är ju runt detta antal jag hamnar. Se skärmdump.
Men fakta är alltid bäst.

Att kunna påvisa antalet exponeringar då man säljer en kamera är lika självklart som körda mil för en bil man säljer - om man är seriös. Och det är jag!

Så om någon kan peka på mjukvara som funkar för detta (Windows) vore jag för evigt tacksam. Eller om någon har ett program och exempelvis har detta på en Mac-dator, och kan offra sig att läsa in en CR2-fil eller JPEG, och meddela mig hur många många gånger slutaren jobbat, så bjuder jag på en fika. Eller glass. Kanske både och!


Tack för att ni orkade läsa.

Med vänlig hälsning
Anders Magrioteli
Bandhagen
 

Bilagor

apersson850

Aktiv medlem
Bland spegelreflexerna är det nog bara 1DX-modellerna som visar antalet slutaraktiveringar i displayen. Vet inte hur det är med R-modellerna? Det finns i R3, i alla fall.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Sen har du Tornado EOS, men vissa antivirus klagar. Jag körde med Tornado EOS i en virtuell maskin och låste upp svenska i menyn hos min 6D.
 

Retsina

Medlem
Sen har du Tornado EOS, men vissa antivirus klagar. Jag körde med Tornado EOS i en virtuell maskin och låste upp svenska i menyn hos min 6D.
Mjukvaran kostar $30 för 5 dagar, $75 för 30 dagar eller $750 för 365 dagar. Med andra ord: svindyrt.

Jag tror jag håller mig till antalet CR2 och JPEG filer.

Tack alla för input!

Case closed!
 

Retsina

Medlem
0 kr för exponeringsräknare. Däremot kostar det om man vill göra annat som att låsa upp saker, dumpa ROM o.s.v.
[/QU
0 kr för exponeringsräknare. Däremot kostar det om man vill göra annat som att låsa upp saker, dumpa ROM o.s.v.
Tusen tack PeterWem 👌
Det funkade klockrent efter att jag nyss kopplat in kameran och startat programmet.
Nu kan jag sälja kameran, och mina tre linser. Vilket är najs eftersom jag i dag köpt - för mig - en ny kamera. Ett annat märke. Men det är en annan historia.

Dricker du kaffe , PeterWem? :coffee:
 

Bilagor

ANNONS