Annons

Motsvarande: Canon EOS 5 Mark 2 + Canon 100mm 2.8 Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

pobe77

Aktiv medlem
Hellre RP än DSLR.
I första hand med RF-optik.
I andra hand med EF-adapter och EF-gluggar.
RF 24-105 f4 L IS är riktigt bra.
Ok! Helt kameralös nu utan några objektiv eller kamerahus så jag kan välja om på nytt. Tänker mig först en fast 50mm eller kort teleobjektiv. Objektivet du tipsar om låter i och för sig som ett allround objektiv.
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Förresten. Är det värt att köpa till adaptern eller strunta i den? Sparar några tusenlappar. Påverkar den EF objektiven negativt så att de blir slöare osv?
För att kunna använda EF-objektiv så måste man ha adaptern. Den försämrar ingenting.
Mitt enda RF- objektiv är 24-105mm. Jag kör även med mina äldre objektiv och adaptern som har programmerbar ring.
Nyare Sigma och Tamrongluggar fungerar också bra med adaptern.
Autofokusen med R och RP är mycket träffsäker och bildkvaliteten riktigt bra.
 

pobe77

Aktiv medlem
För att kunna använda EF-objektiv så måste man ha adaptern. Den försämrar ingenting.
Mitt enda RF- objektiv är 24-105mm. Jag kör även med mina äldre objektiv och adaptern som har programmerbar ring.
Nyare Sigma och Tamrongluggar fungerar också bra med adaptern.
Autofokusen med R och RP är mycket träffsäker och bildkvaliteten riktigt bra.
Ok! Om den inte försämrar något så är det väl en idé att ha den. Funderade kanske på att bara använda RF-objektiv nu när jag ändå inte har några andra, men andrahandsmarknaden är förstås större för EF. Däremot så läste jag att det nya RF 50 1,8 är riktigt bra och billigt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
RF 50/1.8 är likvärdig med EF 50/1.8 STM men dyrare. Fast man slipper använda adaptern.
Jag tycker att nya 85/2 IS STM är mycket intressant. Här får den lovord:
Priset är i alla fall överkomligt
 

pobe77

Aktiv medlem
RF 50/1.8 är likvärdig med EF 50/1.8 STM men dyrare. Fast man slipper använda adaptern.
Jag tycker att nya 85/2 IS STM är mycket intressant. Här får den lovord:
Priset är i alla fall överkomligt
Ok! Närgränsen är väl en skillnad vad jag förstår, men om de är lika optiskt så är väl EF jättebilligt och bra trots allt. 85:an är helt klart intressant!
 

pobe77

Aktiv medlem
Anledningen till att jag inte köper en kamera direkt är osäkerheten. Framförallt varför väldigt många rekommenderar Fujifilm, exempelvis XT-3 mfl.

Berätta? :)

Bokeh är viktigt vid porträtt. Jag bryr mig inte så mycket om 4k filmning och kompakt format osv. Det är bildkvaliteten som är viktigast.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har både Canon 5d MKIV med en mängd objektiv. Flera av dem med fasta med ljusstyrka. Dessa kan givetvis ge mycket kort skärpedjup och flera av dem ger också snygg bokeh fast Sigma 24/1,4 är bara sådär. Fast nu är det inte Canon jag använder mest. Det är min Fuji X-H1 eller X-PRO2. Till dessa har jag också en full uppsättning objektiv. Både fasta och zoomar.
Det finns en anledning till att jag helst använder Fuji. Det är därför de känns mer intuitiva, Jag ändrar nödvändiga inställningar mycket enklare och snabbare. Dessutom tar prylarna mindre plats och väger ofta något mindre. Skillnaderna i bildkvalitet är för de flesta bilder inte synlig. Nu kan jag mina kameror väldigt väl och jag får erkänna att det finns tillfällen där Canon fungerar märkbart bättre. Främst på grund av bättre AF i mörka miljöer samt större DR. En större sensorer ger också mjukare övergångar i tonande ytor. Fast det ger nog inte en märkbar skillnad i mer än 5% av de bilder jag tar.
 
Senast ändrad:

Brix

Aktiv medlem
Anledningen till att jag inte köper en kamera direkt är osäkerheten. Framförallt varför väldigt många rekommenderar Fujifilm, exempelvis XT-3 mfl.

Berätta? :)

Bokeh är viktigt vid porträtt. Jag bryr mig inte så mycket om 4k filmning och kompakt format osv. Det är bildkvaliteten som är viktigast.
Jag kör Fuji och huvudanledningarna till det är både att det är så intuitivt och roligt att fota med deras grejor samt att de har riktigt grymma objektiv.

Om bildkvalité och bokeh är viktigast för dig så är det ju också objektiven som är den viktigaste komponenten. Det du främst förlorar med mindre sensor(Fuji/APS-C) är ju lite dynamiskt omfång samt lite av brusprestandan på höga ISO, men för de allra flesta bilder/situationer så räcker APS-C mer än väl. Jag känner själv sällan några begränsningar och då fotar jag ändå t.ex landskap.
 

pobe77

Aktiv medlem
Jag har både Canon 5d MKIV med en mängd objektiv. Flera av dem med fasta med ljusstyrka. Dessa kan givetvis ge mycket kort skärpedjup och flera av dem ger också snygg bokeh fast Sigma 24/1,4 är bara sådär. Fast nu är det inte Canon jag använder mest. Det är min Fuji X-H1 eller X-PRO2. Till dessa har jag också en full uppsättning objektiv. Både fasta och zoomar.
Det finns en anledning till att jag helst använder Fuji. Det är därför de känns mer intuitiva, Jag ändrar nödvändiga inställningar mycket enklare och snabbare. Dessutom tar prylarna mindre plats och väger ofta något mindre. Skillnaderna i bildkvalitet är för de flesta bilder inte synlig. Nu kan jag mina kameror väldigt väl och jag får erkänna att det finns tillfällen där Canon fungerar märkbart bättre. Främst på grund av bättre AF i mörka miljöer samt större DR. En större sensorer ger också mjukare övergångar i tonande ytor. Fast det ger nog inte en märkbar skillnad i mer än 5% av de bilder jag tar.
Jag tror absolut att dessa Fujikameror du har är bra! Funderar mest på de enklare XT3 och X100 osv. Intressanta synpunkter ändå gällande jämförelsen mellan Canon. Den bästa kameran är trots allt den man har med sig. Tack!
 

pobe77

Aktiv medlem
Jag kör Fuji och huvudanledningarna till det är både att det är så intuitivt och roligt att fota med deras grejor samt att de har riktigt grymma objektiv.

Om bildkvalité och bokeh är viktigast för dig så är det ju också objektiven som är den viktigaste komponenten. Det du främst förlorar med mindre sensor(Fuji/APS-C) är ju lite dynamiskt omfång samt lite av brusprestandan på höga ISO, men för de allra flesta bilder/situationer så räcker APS-C mer än väl. Jag känner själv sällan några begränsningar och då fotar jag ändå t.ex landskap.
Håller med dig om att det är glädjen som ska styra. Tyvärr i och med pandemin har jag inte haft möjlighet att prova på Fuji för det handlar mycket om hur en kamera känns att hålla i. De små Fuji är lätta att ta med. Samtidigt även större systemkameror med fasta mindre normalobjektiv.
 
ANNONS