Utramat
Medlem
Jag har ett Sigma 70-210 F4-5,6 som köptes för 200 kronor häromåret, vilket tycks vara marknadsvärdet. https://www.dyxum.com/lenses/Sigma-70-210mm-F4-5.6-UC-II_lens387.html På största bländaren är bilden så rutten att man undrar om det är något fel på kamerahuset. Men för varje bländarsteg man tar blir bilden markant bättre. Toppen nås på F11 med en skärpa nära pjäser för femsiffriga belopp. Otroligt. Detta objektiv är litet och lätt och något jag vill skydda. Men hur ska man tänka vid inköp av filter som skydd? Spontant tar det emot att köpa ett filter som är dyrare än objektivet, å andra sidan vill jag inte ha ett filter som försämrar bilden på de inställningar som faktiskt ger en bra bild.
Detta är ett extremt exempel, men belyser dilemmat. Jag har flera objektiv som införskaffats begagnat för omkring 1000 kronor stycket som kostat 4000-10 000 nytt.
Tidigare har jag mest använt Sonys basobjektiv 18-55 mm till A-fattningen. Jag har flera exemplar av det, det dräller av dem ute i världen av naturliga skäl och de kostar bara en spottstyver, så där har jag tänkt att om det uppstår repor på fronten kasserar jag bara objektivet och tar ett annat exemplar.
Men nyligen har jag införskaffat en drös finare objektiv (utifrån min låga standard
) och känner helt klart att jag vill skydda dessa.
Det är främst med tre objektiv som jag har detta dilemma, i två varianter:
Jag kikar också efter begagnat, men utan bank-ID är svenska marknaden nästan stängd. Tradera har dessutom väldigt dålig webbläsarkompatibilitet. Annars finns där gott om saker som slumpas bort. Här på FS har jag fått korn på en 55:a, återstår att se om den duger
I värsta fall åker den på ett av 18-55:-orna. Utomlands är det svårt att hitta något bra, dvs bra modell som inte kostar nästan lika mycket som en ny eller har skador på glaset, och utan att man ger pengar till kineser eller andra demokratifientliga krafter. Sistnämnda gäller förstås även nytt, så NiSi går fetbort.
Ett UV-filter får det bli, då riktiga skyddsfilter kostar multum.
Vad är era tankar kring detta?
Detta är ett extremt exempel, men belyser dilemmat. Jag har flera objektiv som införskaffats begagnat för omkring 1000 kronor stycket som kostat 4000-10 000 nytt.
Tidigare har jag mest använt Sonys basobjektiv 18-55 mm till A-fattningen. Jag har flera exemplar av det, det dräller av dem ute i världen av naturliga skäl och de kostar bara en spottstyver, så där har jag tänkt att om det uppstår repor på fronten kasserar jag bara objektivet och tar ett annat exemplar.
Men nyligen har jag införskaffat en drös finare objektiv (utifrån min låga standard
Det är främst med tre objektiv som jag har detta dilemma, i två varianter:
- Den ena spåret är nämnda Sigma 70-210. Den har en gänga med 55 mm omkrets, så det går att komma undan hyfsat billigt även för dyrare filter.
- Det andra spåret är ett Sigma EX 18-50 DC samt ett Sony DT 11-18. Dessa är klart mer värda, men de har också stora filtergängor med 72 respektive 77 mm omkrets, där priset sticker iväg på nya filter. Även om priset på filter i dessa fall inte överstiger marknadsvärdet på objektivet så känns det ändå som en (orimligt) stor investering.
Jag kikar också efter begagnat, men utan bank-ID är svenska marknaden nästan stängd. Tradera har dessutom väldigt dålig webbläsarkompatibilitet. Annars finns där gott om saker som slumpas bort. Här på FS har jag fått korn på en 55:a, återstår att se om den duger
Ett UV-filter får det bli, då riktiga skyddsfilter kostar multum.
Vad är era tankar kring detta?