Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

(Guide) Lyckad reparation av Nikon AF-S 80-200 2.8 fokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

A I Nikolis

Aktiv medlem
Som Nikonanvändare i många år och allmän nörd så har jag alltid gillat Nikons lite äldre AF-S-objektiv, och tycker det är synd att många AF-S 80-200 2.8 (Den som har inbyggd fokusmotor) ofta drabbas av problem som gör att fokusen fastnar, fungerar dåligt eller lägger av helt. Har man lite tur så går det att fixa vilket är precis vad jag gjorde för några månader sedan. Officiell reparationsguide finns här: https://elektrotanya.com/nikon_af-s_zoom_nikkor_80-200mm_f2.8d_if_repair.pdf/download.html#dl

PXL_20250128_211405394.jpg

Problemet ifråga är ganska välkänt för detta objektiv: En flatkabel (ribbon cable) nära fronten lossnar från sin dubbelhäftande tejp och åker upp där den kolliderar med en rörlig del av fokuseringsmekanismen (distansskalan).
Detta orsakar inte bara ett mekaniskt hinder utan skär gradvis av flatkabeln så att fokusen till slut lägger av eller börjar darra fram och tillbaka. I vissa fall räcker det att ta av frontkåpan och trycka ner den igen, men är kabeln skadad så räcker inte det. Då är det dags att ta isär den.

PXL_20250128_203923335.jpg

I vissa objektiv riskerar man att förstöra centreringen, dvs justeringen av den optiska axeln (hur perfekt "i mitten" linserna sitter) om man plockar isär dem, men i AF-S 80-200 så verkar vardera halva vara centrerad varförsig och sitter sedan ihop med varsin rejäla kontaktyta och har inte heller några shims. Så man behöver som tur är inte direkt rubba själva linserna för att få isär det. Ska man göra detta är det rätt bra att samla och namnge varje del och dess tillhörande skruvar.

När man ändå håller på så kan man passa på att rengöra de cirkulära kontaktytorna mellan zoom- och fokusring och respektive del av skalet från smuts som gör att ringarna känns lite kärviga att vrida, samt ge lite ny smörjning till zoommekanismen.

PXL_20250126_205908177.jpg

På just detta objektivet hade inte själva fokusmotorn lagt av, men den ryckte vilt fram och tillbaka som om den inte riktigt visste vart den var på väg. Orsaken var att den skadade flatkabeln i fråga leder till GMR-sensorn som fungerar som fokusens positionsgivare, och utan kontakt med den så har inte fokusen någon referns för hur den ska röra sig. Sensorn sitter här och släpar över ett magnetband.

PXL_20250126_175021300.jpg

Eftersom sensorn är väldigt känslig och helst inte ska röras över huvud taget så tejpade jag fast ett lock över den så att även hela objektivdelen kunda ligga stabilt på den sidan.

PXL_20250126_180609320.jpg

Fortsättning i nästa inlägg pga max 5 bilder per inlägg...

Senast ändrad:
Flatkabeln går ett halvt varv runt till andra sidan, där den släpper upp från sin skåra och slås till av beslaget till distansskalan (metalldelen till vänster). Ett definitivt designfel av Nikon som gör att många exemplar av dessa fina och fortfarande optiskt fullt dugliga objektiv ligger trasiga runtom i världen helt i onödan. Ni som har exemplar som ännu inte drabbats av problemet borde ta isär det (själva eller med hjälp av någon som kan) och tejpa eller limma fast flatkabeln i förebyggande syfte.

PXL_20250126_175046215.jpg

Den smalaste kanalen till vänster i bandet var kapad även om det inte syns så tydligt i bilden ovan. Så efter att ha "rengjort såret" och exponerat metallen i vardera ände med spetsen på en hobbykniv så var det dags att koppla ihop dem igen genom att löda en hårfin koppartråd.

PXL_20250126_183337728.jpg

0,5mm penna för jämförelse. Inte direkt en jättesnygg lagning och skulle säkert kunna göras snyggare med verktyg av högre precision, men jag tog det jag hade.

PXL_20250126_203255239.jpg

Därefter kom det jobbiga att montera ihop objektivet "provisoriskt" för att bekräfta att systemet har full kontakt med GMR-sensor igen. Och voilà, det funkar och fokusen jobbar som vanligt och träffar rätt! Då är det bara att plocka isär igen för att säkra kabelbandet ordentligt med lim eller tejp så att det inte åker upp i distansskalan igen. Har man tur så räcker det med att bara ta av frontkåpan igen för att limma på det stället.

Detta exemplaret har jag nu sålt vidare. Samtidigt väntar jag på ett annat exemplar med samma förmodade problem som jag ska försöka laga.

PXL_20250121_161333185.jpg

Senast ändrad:
Uppdatering: Objektivet i första posten är sålt. Nyligen fick jag tag på två exemplar som båda var defekta fast på olika sätt.

PXL_20250930_164714470.jpg

A var i fint mekaniskt skick samt perfekt optiskt centrerat men med stendött kretskort, medan B hade dålig fokusmotor men fungerande kretskort. Så jag tog kretskortet från B och satte i A, och fick på så vis ett fullt fungerande exemplar. Nu hoppas jag på att få tag på nytt kretskort och fokusmotor att sätta i B.

PXL_20251005_140444365.jpg

Med kretskortet flyttat till A så funkade fokusen, fast på ett lite darrigt och hetsigt sätt. På kortet finns 6st små vred varav de två översta justerar frekvenserna till fokusens ultraljudsmotor. Efter en liten sänkning av det vänstra som styr nivån på den höga frekvensen så går fokusen mycket mjukare precis som den ska.

Objektivet passar riktigt fint utseendemässigt på Zf också...

PXL_20251005_141229105.jpg

ANNONS
Götaplatsens Foto