Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Aldrig kört med annat än HE* på någon av mina Z9:eek:r eller Z8, kan ha gjort det på Z6II men den ligger bara och samlar damm så mer osäker på den, och ingen har klagat hittills.
 
Aldrig kört med annat än HE* på någon av mina Z9:eek:r eller Z8, kan ha gjort det på Z6II men den ligger bara och samlar damm så mer osäker på den, och ingen har klagat hittills.
Då HE-lägena inte fanns före Expeed 7 så körde du garanterat något annat med Z6 II.

Alla mina Nikon står på lossless compressed. Finns ingen anledning att köra något av HE-lägena då jag ändå inte brukar bränna iväg långa serier i 20 bilder/sek. De andra två (äldre) kamerorna är det självlösande med eftersom de inte har Expeed 7.
 
Vad har ni för inställning för raw på era Z?
- Förlustfri komprimering
- Hög effektivitet *

Vad skulle ev. skilja förutom filstorlek?

Ser att jag har alternativ 2, kanske standardinställning?

Uppdatering:

Hittade denna

Ser ju ut som man kan fortsätta med HE*, kan ju vara en fördel vid serietagning med mindre filer
Alla mina Nikon-hus har Expeed 7 och då använder jag "Förlustfri komprimering" som standard. Jag vill ha möjlighet att krama ur så mycket som möjligt från råbilderna, har gott om minne och fotar mestadels "lugna" miljöer.
 
Då HE-lägena inte fanns före Expeed 7 så körde du garanterat något annat med Z6 II.

Alla mina Nikon står på lossless compressed. Finns ingen anledning att köra något av HE-lägena då jag ändå inte brukar bränna iväg långa serier i 20 bilder/sek. De andra två (äldre) kamerorna är det självlösande med eftersom de inte har Expeed 7.
Vad jag läste så var HE* ny så då kanske HE har funnits tidigare?

Kan förstå att man kanske väljer bästa alternativet om man har plats och inte är så serieberoende.

Jag var likadan för många år sedan då jag höll på med HiFi, att det var mätinstrumenten som styrde fastän man var utanför hörbart område och inte skulle höra någon skillnad.

Troligen samma här att man skulle aldrig se en skillnad om man gjorde en blindtest, men känslan om det bästa överrider
 
ANNONS
Götaplatsens Foto