Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den
- Trådstartare iSolen.se
- Start datum
ztenlund
Aktiv medlem
Då HE-lägena inte fanns före Expeed 7 så körde du garanterat något annat med Z6 II.Aldrig kört med annat än HE* på någon av mina Z9r eller Z8, kan ha gjort det på Z6II men den ligger bara och samlar damm så mer osäker på den, och ingen har klagat hittills.
Alla mina Nikon står på lossless compressed. Finns ingen anledning att köra något av HE-lägena då jag ändå inte brukar bränna iväg långa serier i 20 bilder/sek. De andra två (äldre) kamerorna är det självlösande med eftersom de inte har Expeed 7.
Snuddas
Aktiv medlem
Alla mina Nikon-hus har Expeed 7 och då använder jag "Förlustfri komprimering" som standard. Jag vill ha möjlighet att krama ur så mycket som möjligt från råbilderna, har gott om minne och fotar mestadels "lugna" miljöer.Vad har ni för inställning för raw på era Z?
- Förlustfri komprimering
- Hög effektivitet *
Vad skulle ev. skilja förutom filstorlek?
Ser att jag har alternativ 2, kanske standardinställning?
Uppdatering:
Hittade denna
![]()
Nikon HE* Versus Lossless Compressed .NEF Files
photographylife.com
Ser ju ut som man kan fortsätta med HE*, kan ju vara en fördel vid serietagning med mindre filer
pdahlen
Aktiv medlem
Vad jag läste så var HE* ny så då kanske HE har funnits tidigare?Då HE-lägena inte fanns före Expeed 7 så körde du garanterat något annat med Z6 II.
Alla mina Nikon står på lossless compressed. Finns ingen anledning att köra något av HE-lägena då jag ändå inte brukar bränna iväg långa serier i 20 bilder/sek. De andra två (äldre) kamerorna är det självlösande med eftersom de inte har Expeed 7.
Kan förstå att man kanske väljer bästa alternativet om man har plats och inte är så serieberoende.
Jag var likadan för många år sedan då jag höll på med HiFi, att det var mätinstrumenten som styrde fastän man var utanför hörbart område och inte skulle höra någon skillnad.
Troligen samma här att man skulle aldrig se en skillnad om man gjorde en blindtest, men känslan om det bästa överrider