** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vidvinkellins; något att ha?

Hej kamrater!

Ska åka utsocknes (Thailand) i Januari och har tänkt dyka och framförallt fota förstås.

Har tittat lite på en försättslins för vidvinkel som jag kan skruva på gängan utanpå UV-huset.

Denna har enligt försäljaren "Konverteringsfaktor 0,56 (35mm konverteras till 20mm)"

Vad innebär det mer konkret??? Hur stora är fördelarna jämfört med standardoptik? värt 2,6kkr?

Någon som har erfarenhet av denna (EPOQUE DCL20) eller liknande? Bra eller obra?

Vill vara beredd när Valhajen kommer glidande...


Tacksam för svar,

Christer, Umeå
 
Hej! Kan bara säga att man kan aldrig få nog av vidvinkel. Jag körde under 4 år med en Olympus C-4040 med just en liknande lins, som gav ca 90 graders bildvinkel. Den var guld värd! Utan en sådan kan man knappast räkna med att få några vettiga bilder av dykare, mantor, delfiner, vrak, och liknande större objekt. Kom dock ihåg att en vidvinkeltillsats gör det helt nödvändigt att använda en extern blixt, med hyfsat lång blixtarm, alternativt att använda enbart befintligt ljus. I det senare fallet får man hyfsade resultat på djup ned till ca 10 m i tropiska vatten om man kör med Magic Filter (http://www.magic-filters.com/). Ibland kan även det djupa blå vara fint som det är.

Slutsats: Det är värt sitt pris. (Min motsvarande lins kostade ca 7000 kr år 2001...)

Lycka till! /Ingvar

Bildexempel från way back then:
Linnea på vrak
Väggdyk
Delfiner
Gigantisk soppsköldpadda
Skriner (befintligt ljus, ISO 800)
 
Senast ändrad:
ANNONS