Annons

Standard zoom, 28-70

Produkter
(logga in för att koppla)

Sushil

Ny medlem
Hej,

Funderar på att investera i ett 28-70 zoom. Någon som har något tips eller erfarenhet av följande objektiv:

Sigma 28-70/2.8 EX
Tokina 28-70/2.6-2.8 PRO

__________
Sushil
 

pery

Aktiv medlem
Inget svar, men en fråga till

Jag funderade på en vidvinkelzoom men ändrade mig och funderar nu på att byta mitt plastiga billighetsobjektiv Canon 28-90, det som följer med EOS300, mot ett Canon 24-85USM. Jag tror jag klarar mig med 24 mm vidvinkel. Kommer jag att märka skillnaden? I skärpa menar jag, inte vidvinkligheten. 24-85:an är ju tre gånger så dyr och man brukar få vad man betalar för, inom vissa gränser. Eller blir det bara egoförstärkning?

Sigma gör en 24-70 med väldigt mycket "aspherical" andra imponatorbokstäver i namnet. Kostar ungefär lika mycket som Canongluggen. Några åsikter om den?

Per
 

PerS

Medlem
Re: Inget svar, men en fråga till

pery skrev:
Jag funderade på en vidvinkelzoom men ändrade mig och funderar nu på att byta mitt plastiga billighetsobjektiv Canon 28-90, det som följer med EOS300, mot ett Canon 24-85USM. Jag tror jag klarar mig med 24 mm vidvinkel. Kommer jag att märka skillnaden? I skärpa menar jag, inte vidvinkligheten
Jag har själv ett canon 28-90 4-5,6, det objektivet som följde med kameran. Ok det ÄR
plastigt, men väldigt lätt och smidigt, det väger väl 190 gr? Men skilnaden mellan 28-24 mm är ju mycket större än 85-90 så rent praktiskt får du ju ett större omfång.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Summering av test av dessa i FOTO (nr 4 - 1999) är att sigmat får Mycket prisvärt med motiveringen:

"Objektivet är inte lika mekaniskt påkostat som de dyrare konkurrenterna men det har ändå finesser som en icke roterande filterring. Distorsionen är betydligt större än hos ex Canon 28-80 /2.8. Bland annat detta avhåller från att ge omdömet "Toppklass". Men jämför priset - ett verkligt klipp.

(kostade då 3500 kronor)

Tokinats omdömme:

"Objektivet är byggt i metall och ger ett gediget intryck. Motljusskyddet anpassas automatiskt vid zoomingen. Ringen för manuell skärpeinställning är väl utformad med bra känsla".

Pris då 7780 kronor (canon), 6785 kronor övriga.

Dock är det nog så att dessa tester är skrivbordstester, iallafall med tanke på forumleringen "..och ger ett.." som för mig säger att de inte haft den ute i skogen.
 
ANNONS