Fotosidans Forum

Fotosidans Forum (https://www.fotosidan.se/forum/index.php)
-   Fototeknik (https://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=117)
-   -   Damm på sensorn - officiell tråd (https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=77315)

Anders Östberg 2007-07-08 21:52

Skulle man vara riktigt petig så är väl en bländare själva mekanismen. Man kan då kanske hitta en "liten bländare" i en liten kamera och en "stor bländare" i en stor kamera.

Nåväl, nog med ordmärkeriet nu, tillbaka till sensorrengöring. Vilket för övrigt är lite oegentligt eftersom det inte är själva sensorn man rengör. :-D

libelula 2007-07-24 13:33

damm i sensorn

Jag har fått damm i min kamera (sensor?) canon eos350. Det syns på bilderna suck!. Jag undrar om det finns affärer i Stockholm som rengör kameran och hur mycket detta skulle kosta. Gick på en foto affär på St eriks och priset jag fick var 2700 kr. WHAT ?. Kan detta vara ett rimligt pris? Har försökt blåsa bort det jag tror är damm utan framgång.
Tack för svaret

The Champ 2007-07-24 13:57

Sök

Sök på senserrengöring eller liknande så hittar du hur mycket som helst om det här.....Mvh
Owe

transalp-01 2007-07-24 14:09

Re: Sök

[QUOTE][i]The Champ skrev:[/i]
[B]hur mycket som helst.....[/B][/QUOTE]

Det är just det som är problemet! Jag har vid ett antal tillfällen sökt efter ett bra ställe i Stockholm för att lämna in min kamera för senserrengöring men inte hittat något vettigt för Canon kameror. Det är för mycket så troligvis är det lätt att missa så om det finns någon som fått sin kamera rengjord i Stockholm så återkom gärna med resultat, pris och var.

Men jag antar att som ofta hänvisar ni till söklänkar med en massa info att gå igenom. Jag hoppas att ni för en gångs skull kan undvika detta och i stället ge lite konkret information.

erro.se 2007-07-24 14:14

Jag har rengjort min sensor själv genom att blåsa med en blåsbälg från Hama.

[url]http://erro.se/artiklar/Damm_pa_sensorn/[/url]

ulricahdesign 2007-07-24 14:16

Powermill i Upplands Väsby.
Optimusgatan 12

[url]www.powermill.se[/url]

08 594 213 00

De tar 500 kr inkl. moms för att rengöra sensorn. Jag har gjort det två gånger hos dem och de är serviceinriktade, duktiga och snabba.

Ring till dem innan och hör när du kan komma, så fixar dom det medans du väntar.

Icco 2007-07-24 14:16

Gör-det-själv guide

Jag tycker den här tråden ger utförlig info om hur man kan göra det själv:
[url]http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=77315[/url]

Ruergård 2007-07-24 14:28

[QUOTE][i]erro.se skrev:[/i]
[B]Jag har rengjort min sensor själv genom att blåsa med en blåsbälg från Hama.

[url]http://erro.se/artiklar/Damm_pa_sensorn/[/url] [/B][/QUOTE]

Använder en sådan jag också, får bort dammet utan några som helst problem. Väl investerade 130 kronor!

transalp-01 2007-07-24 19:46

[QUOTE][i]ulricahdesign skrev:[/i]
[B]Powermill i Upplands Väsby.
Optimusgatan 12

[url]www.powermill.se[/url]

08 594 213 00

De tar 500 kr inkl. moms för att rengöra sensorn. Jag har gjort det två gånger hos dem och de är serviceinriktade, duktiga och snabba.

Ring till dem innan och hör när du kan komma, så fixar dom det medans du väntar. [/B][/QUOTE]

Tack så mycket! Jag skall ta och testa dem efter semestern.

Bokeh 2007-07-25 00:01

[QUOTE][i]transalp-01 skrev:[/i]
[B]Tack så mycket! Jag skall ta och testa dem efter semestern. [/B][/QUOTE]

Jag gör det för en tia :)

Du tycker inte du har vettigare saker att lägga dina surt förvärvade pengar på ?

Läs inlägget som Enrico länkade till, det är en barnlek att göra det själv.

Man kanske skulle ta och öppna en sensorrengöringsfirma, det finns tydligen lättförtjänta pengar att göra på det.

/kent

libelula 2007-07-25 11:01

smuts i sensor

Tack för alla tips!

Jag har nu iallafall hopp om att kunna lösa detta på ett smidigt sätt

Toppen

Miguel

herodes 2007-07-25 12:12

Om inte blåsning fungerar kan Sensor-film med fördel användas. Lite pillergöra men fungerar bra.

[url]www.sensor-film.com[/url]

transalp-01 2007-07-25 19:57

[QUOTE][i]Bokeh skrev:[/i]
[B]Jag gör det för en tia :)

Du tycker inte du har vettigare saker att lägga dina surt förvärvade pengar på ?

Läs inlägget som Enrico länkade till, det är en barnlek att göra det själv.

Man kanske skulle ta och öppna en sensorrengöringsfirma, det finns tydligen lättförtjänta pengar att göra på det.

/kent [/B][/QUOTE]

En tia låter bra! Var bor du?

Barnlek eller ej men har man många leksaker så hinner man inte vårda dem alla oavsett hur enkelt det är. Jag har behov att andra sköter en del av mina leksaker för att jag skall hinna leka med alla...

transalp-01 2007-07-25 21:14

Jag kanske skall tillägga att Hama blåsbälg har jag sedan länge och jag använder den regelbundet. Tyvärr så får den inte bort allt smuts och en del blåser man mer runt än bort. Det blir ett antal blåsningar och tester för att kolla att allt försvinner, frånsett de fläcker som aldrig har försvunnit med blåsbälg. Därför behöver ialla fall jag lämna in ibland för att få sensorn riktigt ren om man inte vill hålla på att blaska och pensla själv.

epep 2007-07-26 23:14

Ett alternativ till att använda extremdyra saker tillverkade i USA, är att använda en en gummiblåsa från apoteket (ca 25 kr), isopropylalkohol 100ml (också från apoteket) (ca 50 kr), samt köpa en pensel med helt syntetiska borst (max ca 50 kr). Se till att penseln är ren - det ska inte finnas några ämnen som håller samman borsten som det finns på vissa penslar.
Därtill kan man köpa ett "block" linsrengöringspapper (30 kr) i närmaste fotobutik.
För att fästa linsrengöringspappret runt och som är mjukt och bra använder jag en bit mjuk plast (som ursprunligen suttit på en platkasse av typen som går att stänga).

Rengöringsmedlen för sensorrengöring som man köper innehåller väsentligen isopropylalkohol, eller möjligen metanol eller liknande, och ren sådan från apoteket borde vara precis lika bra.

En helt syntetisk pensel som rengörs ordentligt borde duga lika bra som 1000 kr-penslarna från USA.

Gummiblåsan från apoteket är kanske inte helt optimal att använda, men är tillräckligt bra vad jag testat.

Total kostnad: 135 kr.

Rekommenderar också att titta lite på de länkar som finns på nätet. Det kan minska ens kostnad med upp mot 1000 kr.

/erik

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:46.