Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snickra fågelmatare model XL

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Hejsan,

Är just på gång att börja snickra ihop en större fågelmatare.
Tänkte starta en tråd här för att få tips och redovisa resultat vartefter det lider.
Det kommer ligga solrosfrön i dessa.

Vill ha en begränsad mängd frön liggandes, så att enbart 1-2 fåglar kan komma fram samtidigt. Skapa lite köer där det kan fotas :)

Har två grunder att gå på. Två olika lösningar:

1. Köpa grovt plaströr. Sätta ett lock på ovansidan, sätta undersidan mot en bricka med höga kanter. Såga hål i kanten av röret, så att fröna åker ut.

2. Offra en 10l dunk. Kapa av botten på den, och vända den uppochnerpå mot en bricka med höga kanter. Såga hål i halsen, så att fröna åker ut på brickan. Här måste jag bygga en ställning runt så att dunken är stabil, samt ha ett tak för fröna, så att fåglarna inte kan picka uppifrån.

Tänkte ställa konstruktionerna på en pelare eller likande. För att få upp dem lite från marken.

Alla tips mottages med tacksamhet.

Uppdaterar med bilder när skapelserna börjar ta form.

Mvh

Stefan
 

Haraldus

Aktiv medlem
Jag har använt en brevlåda av plåt där jag gjort ett hål nederst på ena gaveln där jag satt en kabelgenomföring av mässing. I detta hål har jag satt ett 15 mm borr som vrids ”baklänges” av en liten kuggväxelmotor. Motorn styrs av en enkel elektronikenhet baserad på kretsen 555. Indata till kretsen är avbrott från en ”guldkulelägesavkännare” som jag gjutit in i en plastslang. Avbrotten åstadkoms av fåglarna när de hackar till på plastslangen som alltså är placerad ovanför utmatningshålet. Tiden som motorn går bestäms av värdet på ett motstånd. Tiden har satts så att ett par tre solrosfrö matas ut per hack. Drivs av eliminator på 12 V. För att hindra att ekorrar sitter och äter hela dagarna har jag anslutit ett De la val elstängsel till de två sittpinnarna. Hindrar att fåglarna kan få stötar.
Många grönfinkar, talltitor, talgoxar, svartmesar och domherrar lär sig snabbt att hacka till på plastslangen men vissa lär sig aldrig. Oskicket som vissa talgoxar lägger sig till med, att sitta och kasta ut alla frön, hindras effektivt av denna matare. Även ekorrarnas metod att bita hål i alla plastmatare elimineras.
/Harald
 

Kustbo

Aktiv medlem
Har gjort en enligt förslag 1 med plaströr men med hängande montering och det funkade fint, använde en gängstång från CO för att hålla ihop det och kunna öppna för att fylla på enkelt så det skulle jag köra på om jag var du!

Tänk på att göra lite skärmtak över matskålen så inte snö och regn samlas där för då fryser det ihop och inga frön ramlar heller ner då det även fryser inuti röret bäst är små dräneringshål i matskålens botten, annars den eklaste lösningen.
 

Birdman

Aktiv medlem
Bilder snälla!

Vore kul att se era fantastiska skapelser...
Här är min matning från förra säsongen. En 35-liters plasthink med lock. I botten ett annat lock och hål för fröerna att rinna ut. Tar ledigt en 25 kg-säck med solrosfrö.

Flera bilder från denna matning finns bland mina fågelbilder här på FS, bla. stenknäck, gråsiska och trädkrypare.

Snart kommer jag sätta igång årets matningar...återkommer med bilder på dem.

Ett tips kan vara att redan vid placeringstillfället tänka bild och bakgrund.

// Daniel
 

Bilagor

Haraldus

Aktiv medlem
Bifogad fil visar den ombyggda brevlådan där borret sticker ut en bit. Fröna hamnar i en skål som i själva verket är ett glassmått. Senare modeller har istället en tesil så att vatten inte kan samlas. När fåglarna hackar lite svagt på plastslangen som sticker ut under regnskyddet går motorn några sekunder och matar ut några frön.
Detta ex har inte något elstängsel monterat men ett sådant fästs i ändarna på sittpinnarna. Om en ekorre sätter sig på en sittpinne så tar den snart stöd mot den andra pinnen och får då en stöt. Den uppsöker därefter aldrig fågelmataren igen.
/Harald
 

Bilagor

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Här är min matning från förra säsongen. En 35-liters plasthink med lock. I botten ett annat lock och hål för fröerna att rinna ut. Tar ledigt en 25 kg-säck med solrosfrö.

Flera bilder från denna matning finns bland mina fågelbilder här på FS, bla. stenknäck, gråsiska och trädkrypare.

Snart kommer jag sätta igång årets matningar...återkommer med bilder på dem.

Ett tips kan vara att redan vid placeringstillfället tänka bild och bakgrund.

// Daniel
Snygg konstruktion! Lätt att konstruera och hyffsat billig!
Vart hittade du dessa hinkarna? Försökte hitta dem på jula + öb, men de fanns inte via webben i alla fall. (Heter de något speciellt, så jag vet vad jag ska fråga / leta efter?)

Du har ingen närbild på skapelsen förresten? Helst nedre delen (hur du gjort mot det undre locket)
 

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Bifogad fil visar den ombyggda brevlådan där borret sticker ut en bit. Fröna hamnar i en skål som i själva verket är ett glassmått. Senare modeller har istället en tesil så att vatten inte kan samlas. När fåglarna hackar lite svagt på plastslangen som sticker ut under regnskyddet går motorn några sekunder och matar ut några frön.
Detta ex har inte något elstängsel monterat men ett sådant fästs i ändarna på sittpinnarna. Om en ekorre sätter sig på en sittpinne så tar den snart stöd mot den andra pinnen och får då en stöt. Den uppsöker därefter aldrig fågelmataren igen.
/Harald
Haha!

Klart det snyggaste jag sätt! Vilken lösning! Men det känns ju som att man behöver ha bra med erfarenhet innan man drar igång ett sådant projekt! Hur kom du fram till denna lösningen? Måste ha inneburit många kvällars grubblande?
 

Flahultarn

Aktiv medlem
Bifogad fil visar den ombyggda brevlådan där borret sticker ut en bit. Fröna hamnar i en skål som i själva verket är ett glassmått. Senare modeller har istället en tesil så att vatten inte kan samlas. När fåglarna hackar lite svagt på plastslangen som sticker ut under regnskyddet går motorn några sekunder och matar ut några frön.
Detta ex har inte något elstängsel monterat men ett sådant fästs i ändarna på sittpinnarna. Om en ekorre sätter sig på en sittpinne så tar den snart stöd mot den andra pinnen och får då en stöt. Den uppsöker därefter aldrig fågelmataren igen.
/Harald
En äkta DIY lösning! Så snygg! Kul när folk tänker – Hur vill jag att det här ska fungera på bästa sätt? Och sen fixar en korresponderande lösning.

Men jag hänger inte riktigt med i elkopplingen! Är det jord i den ena pinnen och spänningen i den andra? Isf, ekorrarna klättrar väl knappast ner... !!
 

Haraldus

Aktiv medlem
Vi började med en helt vanlig köpt fågelautomat där solrosfröna räckte en halv dag. De flesta fröna hamnade på marken eftersom talgoxarna tydligen blev stressade och åt upp endast ca ett av tio frön.
Vi testade då med en liten plasthink där vi gjorde ett hål i sidan nära bottnen. Samma fenomen med talgoxar som kastade ut det mesta. Tillkom ekorrar som bet nya hål i plasten och även i locket. Vid ett tillfälle fann vi en ekorre inuti hinken… Förstärkte med plåtbitar kring hålen men det mesta kastades ändå ut.

Provade då med brevlåda av plåt med en kuggväxelmotor från elfa (ca 450 kr) som vred ett borr moturs. Styrdes från en stor mikrobrytare där armen försetts med toppen av ett flugspö. När ingen fågel satt där laddades en kondensator upp och när en fågel satte sig på spöt växlade kontakten och laddade ur kondensatorn i likströmsmotorn som gick några sekunder och matade ut några frön. Nu orkade inte talgoxarna med att stressa men däremot lyckades tre ekorrar blockera fågelmataren ca 100 % av tiden. Försökte skrämma bort ekorrarna men det var tämligen omöjligt. De återkom efter några minuter. Dessutom frös mikrobrytaren fast när snö smälte och frös.

Hittade då en alldeles speciell komponent på Elfa kallad tiltströmställare. Ser ut som en transistor men har bara två uttag. Inuti finns en förgylld kula som kortsluter de två kontakterna då man riktar uttagen nedåt. Vänder man den faller kulan ner en bit och bryter kontakten. Om man riktar benen nedåt kortsluts alltså uttagen. Om man i detta läge knackar på höljet skakas kulan ur läge och bryter kontakten ca 1/1000 sekund. (Kollades med oscilloskop) Snickrade ihop en enkretsdator som fick avläsa sådana korta avbrott. Då ett sådant avbrott noterades startades elmotorn och stannades efter viss tid. Tiden kunde ställas in, utifrån, med hexadecimala strömbrytare osv. (Numera finns fullständiga utvecklingssystem för de flesta enkretsdatorer. Man kopplar dessa till en PC via en USB-port. Man skriver in sitt assemblerprogram i PC:n och kan stega sig igenom rad för rad eller köra det i realtid osv. Finns att köpa t ex hos Kjell & Co och de kostar någon tusenlapp. Jag har jobbat med sådana projekt tidigare bl a med skräddarsydda inbrottslarm och detta med fågelmataren var ett rel. enkelt jobb. Detta enkretssystem fungerade utmärkt och utan ihopfrysning. Däremot var ekorrarna ett stort problem. Skaffade då en nätdriven enhet till elstängsel, sådan som används av farmare. (Köptes på Granngården). Fungerar på så sätt att man bryter strömmen till en induktans varvid en hög spänningsspik alstras mellan två poler. Paus mellan spikarna är ca två sekunder. När man använder den som elstängsel för hästar och kor så jordar man ena polen till ett kopparspett som man slår ner i marken. Andra polen ansluter man till stängslet som måste vara isolerad. Jag anslöt polerna till var sin sittpinne. Fåglarna får då inga stötar eftersom de är så små medan ekorrarna snart kommer i kontakt med båda trådarna och hoppar då omedelbart bort.

Någon frågade vad en dylik komplett brevlåda kostar. Jag fick också ett bud på 250 kr. Räknade ihop självkostnaden och den blev ca 1500 kr. Gjorde då en något billigare variant där jag bytt ut enkretsdatorn mot en tidkrets baserad på kretsen 555. Självkostnaden blev då ca 1000 kr. Budet på 250 kr räcker inte ens till kostnaden för själva brevlådan… Jag tror inte att denna produkt någonsin kommer att bli någon storsäljare hur bra den än fungerar…
/Harald
 

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Nu var mataren klar.

Inte i klass med Haraldus direkt, men den verkar fungera :p

Ska ta och fotografera den vid nästa regnuppehåll (då det är ljust ute, sällsynta tillfällen nu för tiden).

Har byggt en ram av gammalt trallvirek, i den ställt en back från ikea på runt 40 liter. Denna lutar något så att fröna ska åka fram mot ett hål på runt 2x2cm. Fröna hamnar sedan på ett bord, direkt fåglarna har slut på frön, så pickar de på fröna inne i backen, och fler åker ut.
Över och framför hålet har jag satt ett målartråg, som tak. Har säkrat detta i bak-kant och underkant, så det klarar av tyngden från snö.
Bonkade ner en ordentlig stolpe, med jordankare i jorden, och satte på konstruktionen där.
Kostnad. Allt virke var spillvirke. En back, målartråk, lite skruv, spik och vinkelbeslag. Kanske runt 100:- sammanlagt. Borde klara av en 20-25kilosäck.

På sidorna av konstruktionen så har jag satt spikar som kan hålla påsar med jordnötter, talgbollar osv.

Nu ska bara fåglarna hitta mataren. Den står inte på det normala stället :)

Återkommer med bilder.
 

Stefan_BOJ

Aktiv medlem
Nu var mataren klar.

Inte i klass med Haraldus direkt, men den verkar fungera :p

Ska ta och fotografera den vid nästa regnuppehåll (då det är ljust ute, sällsynta tillfällen nu för tiden).

Har byggt en ram av gammalt trallvirek, i den ställt en back från ikea på runt 40 liter. Denna lutar något så att fröna ska åka fram mot ett hål på runt 2x2cm. Fröna hamnar sedan på ett bord, direkt fåglarna har slut på frön, så pickar de på fröna inne i backen, och fler åker ut.
Över och framför hålet har jag satt ett målartråg, som tak. Har säkrat detta i bak-kant och underkant, så det klarar av tyngden från snö.
Bonkade ner en ordentlig stolpe, med jordankare i jorden, och satte på konstruktionen där.
Kostnad. Allt virke var spillvirke. En back, målartråk, lite skruv, spik och vinkelbeslag. Kanske runt 100:- sammanlagt. Borde klara av en 20-25kilosäck.

På sidorna av konstruktionen så har jag satt spikar som kan hålla påsar med jordnötter, talgbollar osv.

Nu ska bara fåglarna hitta mataren. Den står inte på det normala stället :)

Återkommer med bilder.

Så här blev det.

Kom när på varför det inte kommer några fåglar till bordet i samma veva som jag tittade på kortet i datorn. Notera figuren som stryker runt i bakgrunden :p
 

Bilagor

codehacker

Ny medlem
Tall-joxe säker fröautomat

Det är alltid kul att titta på fåglarna picka solrosfrön vid fågelbordet.
Tidigare hade jag en större fröautomat av finmaskigt metallnät med en tallrik i botten där fröna kom ut. Tyvärr så parkerade vissa pippiar sina duniga rumpor mitt i fågelmaten medan dom i lugnan ro satt och väljde och vrakade mellan fröna - med resultatet att många frön hamnade på backen.
Envetna / Stressade / uttråkade(?) talgoxar kunde dessutom tömma automaten på en enda dag då dom satt och kastade ut 99% av fröna dom pickade.
Därför ville jag ha en fröautomat dom inte kunde parkera sig i och sitta och roa sig. Resultatet blev denna enkla PET-flaskemodell. Den består av en 2L PET-flaska med en genomgående gängad 4 mm metallstång. Botten på flaskan har fixerats med muttrar på ut-/ insidan, samt en matarskål av genomskinlig plast som också fixerats med muttrar så att den håller konstant avstånd från flaskhalsen.
Nu kan dom endast ta ett eller ett par frön åt gången eftersom det inte är så lätt att hålla sig kvar på matarskålen då den saknar sittpinnar. Fröåtgången har minskat kraftigt och spillet är nere på noll. Kostnad 15 kr. Dessutom får man nöjet att se fåglarna mer eftersom dom flyger fram och tillbaka mellan grenarna i närstående buske och fröautomaten hela tiden.
 

Bilagor

Orre

Avslutat medlemskap
Kul! Jag har gjort en likadan, fast med ventilationsrör i pvc som täcktes med grön vävtejp. Mitt rör är kortare. Den enda nackdelen som jag behövde justera var dränering i bottenskålen, där fröna trillar ut.
Spirorören finns i 110, 125 och 150 mm, och så kan man såklart välja längd, så att den rymmer det man vill. Min rymmer ca 8-10 L frön. Matarn nertill är standardprodukt i Spiroserien, så den passar autoamtiskt oavsett vilken rördiameter man väljer. Detsamma gäller lock till toppen på röret.
Har aldrig haft problem att fröna fryser fast nere i skålen/utsläppesgallret, har borrat några hål i den så ev smält snö/vatten kan rinna ut. Den är dessuton galvaniserad, så borde hålla bra många år. Dock har jag ej samma lock och hållare numera som på filmen. Har bytt till orginal Spirolock samt ett Bandjärn som upphängare

//Benny
 

codehacker

Ny medlem
Spill

Jag har gjort en av Spirorör+tillbehör.

Syns här:

https://www.youtube.com/watch?v=SOvUmnngTrA

//Benny
Ja, precis som min tidigare variant av fågelmatare - man ser hela tiden nivån av spill när man har en tallrik i botten på automaten. Oftast 50 % eller mer. Det kan vara okey om mataren hänger ute i skogen, men om den hänger under din balkong så innebär det att den kommer dra råttor eller möss. Det var precis detta jag ville undvika med min nya matare - låt fåglarna jobba lite för varje frö dom pickar så kommer dom äta det istället för att kasta det på marken.
 
ANNONS