Annons

Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Plastig är ett ord jag själv aldrig använt i kommentarer... jag skulle välja att beskriva vad jag menar istället för att skriva så.
Ofta är det ju som jag uppfattat det att bilden är softad, och då är ju det bättre att säga det tycker jag.
Är det brösten man talar om så skulle jag också använda andra ord istället för plastig.
 
evalisen skrev:
Intelligensen syns väl knappast på bild?

Och plastig säger ju väldigt många här... och inte har väl de blivit censurerat vad jag vet?

Edit: såg att du ändrade efter att jag klickat.

Kan vi enas om att FS kan vara en kanal för bl.a hängbröstfeminister(kränkande någon?),och då naturligtvis utan att kränka varandra.
 
kiwawa skrev:
Kan vi enas om att FS kan vara en kanal för hängbröstfeminister(kränkande någon?),och då naturligtvis utan att kränka varandra.

FS är en plats för alla fotografer oavsett vilken ställning man har politiskt.
Och jag skulle bli väldigt glad om man kunde försöka skriva i lite vänligare ton till sina medmänniskor både här i forumet och i bildkommentarer... såga bilden går att göra på snyggt sätt också ju. ;o)
 
kiwawa skrev:
Ordet bimbo är väl att säga att nån inte är så smart,och eftersom intelligensen inte syns på bild
så är det inte ord som jag heller skulle acceptera.Men om jag tar en bild på T.ex min sambo och får höra att hon ser plastig ut,då tar jag åt mig och försöker göra bilden mindre plastig nästa gång,om det inte är plastigheten jag är ute efter.

Men om din sambo nu hade implantat så skulle du inte vilja höra att hon är plastig med automatik eller hur? Det är det vissa fotografer här upplever, en automatiskt mantra som baserar sig på vissa attribut snarare än bildinnhehåll. En jäkligt dålig bildkritik helt enkelt.

En andledning att många av de här fotograferna reagerar kraftigt, tror jag, är att de känner sig ansvariga inför sin modell. De kanske lever på att skapa ett förtroende mellan sig själva och modellen. Eller så är det kanske en amatörmodell och då är det kanske mera ett kompisplan än ett yrkesmässigt, och kompisarna står man ju upp för.

Att kommentera utseende i negativ bemärkelse är mycket mer en kritik mot modellen än fotografen och det är få modeller som laddar upp bilder här för kritik.

/Maverick
 
Maverick skrev:

Eftersom det mestadels är kvinnors bröst vi diskuterar här så är det fullt möjligt att ni gör er skyldiga till sexuella trakasserier när ni säger plasttuttar.

Jag tror faktiskt inte så många fotografer har problem med avvikane åsikter. Men jag tror att de blir sura när man kritiserar modellen istället för bilden.
OK. Ifall du eller någon annan fått något om bakfoten så vill jag poängtera att jag aldrig har och aldrig kommer att kommentera en enskild modell i bildkritiken utan faktiskt alltid hållt mig till bilden. Tekniskt och/eller om känslor den förmedlar men modell har jag aldrig gått till angrepp på och har ingen plan på att göra heller.. Inte har jag någon plan på att gå på fotograf med personangrepp heller..

Skriver nog snarare som exempelkommentaren i början av tråden. Där står min sanna känsla för bild 1 utan agrepp på någon enskild individ. För att en bild är lite fantasilös är väl inte personangrepp mot fotografen att påpeka så? Det är väl en del av bildkritik?

Innehållet (eller avsaknaden av ibland) betyder.
 
Maverick skrev:
Men om din sambo nu hade implantat så skulle du inte vilja höra att hon är plastig med automatik eller hur? Det är det vissa fotografer här upplever, en automatiskt mantra som baserar sig på vissa attribut snarare än bildinnhehåll. En jäkligt dålig bildkritik helt enkelt.

En andledning att många av de här fotograferna reagerar kraftigt, tror jag, är att de känner sig ansvariga inför sin modell. De kanske lever på att skapa ett förtroende mellan sig själva och modellen. Eller så är det kanske en amatörmodell och då är det kanske mera ett kompisplan än ett yrkesmässigt, och kompisarna står man ju upp för.

Att kommentera utseende i negativ bemärkelse är mycket mer en kritik mot modellen än fotografen och det är få modeller som laddar upp bilder här för kritik.

/Maverick
Nej absolut inte!Det går att fota storbystade kvinnor utan att det känns objektifierande,jag tycker Eva Blixmans bilder är bra mycket levande(som bild)än dom i trådens början.
 
Maverick skrev:
En andledning att många av de här fotograferna reagerar kraftigt, tror jag, är att de känner sig ansvariga inför sin modell.
Ha! Då borde de väl inte ta bilder som framställer modellen på ett vis som många anser nedvärderande? Det syns ju inte om modellen har implantat eller inte förrän fotografen visar det, genom att i bilden framhäva bysten på ett utmanande vis.

Om jag ser till min egen kritik mot dessa fotografer så är det just framställningen jag kritiserar. Modellen kan ju se ut hur som helst. Det är ändå fotografen som väljer att publicera bilder där eventuella attribut syns tydligt eller inte. Jag ser ditt resonemang som en dålig ursäkt faktiskt.
 
lottawe skrev:
OK. Ifall du eller någon annan fått något om bakfoten så vill jag poängtera att jag aldrig har och aldrig kommer att kommentera en enskild modell i bildkritiken utan faktiskt alltid hållt mig till bilden. Tekniskt och/eller om känslor den förmedlar men modell har jag aldrig gått till angrepp på och har ingen plan på att göra heller.. Inte har jag någon plan på att gå på fotograf med personangrepp heller..

Skriver nog snarare som exempelkommentaren i början av tråden. Där står min sanna känsla för bild 1 utan agrepp på någon enskild individ. För att en bild är lite fantasilös är väl inte personangrepp mot fotografen att påpeka så? Det är väl en del av bildkritik?

Innehållet (eller avsaknaden av ibland) betyder.

Nä, jag har nog inte fått nått om bakfoten när det gäller dig Lotta. Mitt inlägg var en replik på vad som ska anses vara trakasserier. Texterna som jag har läst är hämtade från nån studentorganisation och är väldigt tydliga. Tyvärr så skapar de en viss rättsosäkerhet.

/Maverick
 
Makten skrev:
Ha! Då borde de väl inte ta bilder som framställer modellen på ett vis som många anser nedvärderande? Det syns ju inte om modellen har implantat eller inte förrän fotografen visar det, genom att i bilden framhäva bysten på ett utmanande vis.

Om jag ser till min egen kritik mot dessa fotografer så är det just framställningen jag kritiserar. Modellen kan ju se ut hur som helst. Det är ändå fotografen som väljer att publicera bilder där eventuella attribut syns tydligt eller inte. Jag ser ditt resonemang som en dålig ursäkt faktiskt.

Så det är först när man framhäver den utmanande som det syns? Andas detta sexualmoral eller inte?

Ärligt talat så tror jag inte du skulle se skillnaden om det satt en BH på. Det gör inte jag iaf.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Så det är först när man framhäver den utmanande som det syns? Andas detta sexualmoral eller inte?

Ärligt talat så tror jag inte du skulle se skillnaden om det satt en BH på. Det gör inte jag iaf.
Det är ju precis det jag menar. Tänk lite, för böfvelen.
 
Maverick skrev:
Men om din sambo nu hade implantat så skulle du inte vilja höra att hon är plastig med automatik eller hur? Det är det vissa fotografer här upplever, en automatiskt mantra som baserar sig på vissa attribut snarare än bildinnhehåll. En jäkligt dålig bildkritik helt enkelt.

En andledning att många av de här fotograferna reagerar kraftigt, tror jag, är att de känner sig ansvariga inför sin modell. De kanske lever på att skapa ett förtroende mellan sig själva och modellen. Eller så är det kanske en amatörmodell och då är det kanske mera ett kompisplan än ett yrkesmässigt, och kompisarna står man ju upp för.

Att kommentera utseende i negativ bemärkelse är mycket mer en kritik mot modellen än fotografen och det är få modeller som laddar upp bilder här för kritik.

/Maverick
Har förresten någon av dom här fotograferna gett sin syn på saken i denna tråd?Antar också att modellerna gett sin tillåtelse att bli publicerade här för bildens bedömning.Och självklart ska vi inte skriva ngt som kan leda till att någon får en sämre självkänsla.
 
evalisen skrev:

Det finns ingen djupare mening med många modellbilder.. utan bara att visa en tjusig yta.
Och gillar man inte den stilen så kan man ju säga det... men att kalla modellen för "bimbo" då har man fan gått över gränsen!

Det var jäv_gt bra sagt Eva!

Jag kan inte känna respekt för någon som kallar en tjej för bimbo.

Ett exempel på den svenska "janteSvensson" när han är som vidrigast kan man studera under kommentarerna till Linda Rosing i artikeln nedan.

Jag tycker denna tvåbarnsmamma ska vara stolt över det hon gör, även om det inte alltid går så bra...

Hon vinner min respekt i varje fall, till skilland från alla besserwissers som kallar henne för bimbo. Jag hoppas att hon lämnar detta småaktiga sverige fullt av folk som vars enda begåvning verkar vara att kasta skit på andra människor.


Linda Rosing blir - Bionda
 
evalisen skrev:
Men detta blir ju dubbelt för mej... att vissa blir accepterade för att dom opererar sej... men inte andra?
Hur vet du hur dom mår... och hur dom ser ut innan?
Vem kan sätta en gräns när det är ok?

Det är ju bara upp till varje person, inget någon annan har med att göra!

Acceptans, före eller efter kniven?!?!

Tänk vad mycket kosing och lidande det gått att bespara med jag-stärkande terapi istället för kirurgi???

Nedsättande benämning med plasttuttar ... varför inte säga "bröst-protes" - hur sexigt låter det?

/Johanh
 
kiwawa skrev:
Har förresten någon av dom här fotograferna gett sin syn på saken i denna tråd?Antar också att modellerna gett sin tillåtelse att bli publicerade här för bildens bedömning.Och självklart ska vi inte skriva ngt som kan leda till att någon får en sämre självkänsla.

Om just de aktuella fotograferna till de i början länkade bilderna har varit här vet jag inte. Men flertalet modellfotografer, på olika nivåer, har hur som haver yttrat sig vid ett flertal tillfällen.

Och självklart har modellerna gett sin tillåtelse. Modellreleaser skrivs redan på amatörnivå i de flesta fall. Det innebär fortfarande inte att de vill ha kritik på sitt utseende. Många av dem är mer intresserad av bilden än sitt utseende. Vill de ha kritik så vänder de sig till andra ställen där det finns erfarenhet av både modellande och modellfotografering.

/Maverick
 
Fredrik Johansson (Maverick) skrev:
En andledning att många av de här fotograferna reagerar kraftigt, tror jag, är att de känner sig ansvariga inför sin modell.
--------------------------------------------------------------------------------

Makten skrev:
Ha! Då borde de väl inte ta bilder som framställer modellen på ett vis som många anser nedvärderande? Det syns ju inte om modellen har implantat eller inte förrän fotografen visar det, genom att i bilden framhäva bysten på ett utmanande vis.

Om jag ser till min egen kritik mot dessa fotografer så är det just framställningen jag kritiserar. Modellen kan ju se ut hur som helst. Det är ändå fotografen som väljer att publicera bilder där eventuella attribut syns tydligt eller inte. Jag ser ditt resonemang som en dålig ursäkt faktiskt.

Så sant Fredrik, men förvänta dig inte att vissa har hjärna att begripa detta...

Du är inte sen att använda starka ord i dina inlägg Martin, så jag tar mig friheten i detta inlägg till dig...

Om du skakar om huvet riktigt ordentligt så kanske, kanske även du kan begripa att man ofta skapra bilder TILLSAMMANS med modellen. Och, inte ovanligt, att modellen väljer ut just såna bilder som du av någon anledning uppfattar som nedvärdernade....

Resultat? Jo, vi väljer ut dessa bilder som lyckade, vi är båda nöjda. Och, på ren svenska, vi skiter totalt i om du och andra ser dom som nedvärdernade. Det är liksom helt ointressant när vi båda är nöjda.
 
hansen2 skrev:
Acceptans, före eller efter kniven?!?!

Tänk vad mycket kosing och lidande det gått att bespara med jag-stärkande terapi istället för kirurgi???

Nedsättande benämning med plasttuttar ... varför inte säga "bröst-protes" - hur sexigt låter det?

/Johanh

Vem pengar tror du att du sparar? Inte dina egna och mina pengar iaf. Terapin är ju inte gratis såvida du inte har några gratiskurser på G.

Bröstprotes är något helt annat och således fel benämning i de flesta fall.

/Maverick
 
Mattsen skrev:
Det var jäv_gt bra sagt Eva!

Jag kan inte känna respekt för någon som kallar en tjej för bimbo.

Ett exempel på den svenska "janteSvensson" när han är som vidrigast kan man studera under kommentarerna till Linda Rosing i artikeln nedan.

Jag tycker denna tvåbarnsmamma ska vara stolt över det hon gör, även om det inte alltid går så bra...

Hon vinner min respekt i varje fall, till skilland från alla besserwissers som kallar henne för bimbo. Jag hoppas att hon lämnar detta småaktiga sverige fullt av folk som vars enda begåvning verkar vara att kasta skit på andra människor.


Linda Rosing blir - Bionda
Vad är det hon gör så bra?Viker ut sig för att vara en förebild för sina barn?Knullar i TV?
 
Mattsen skrev:
Fredrik Johansson (Maverick) skrev:
En andledning att många av de här fotograferna reagerar kraftigt, tror jag, är att de känner sig ansvariga inför sin modell.
--------------------------------------------------------------------------------



Så sant Fredrik, men förvänta dig inte att vissa har hjärna att begripa detta...

Du är inte sen att använda starka ord i dina inlägg Martin, så jag tar mig friheten i detta inlägg till dig...

Om du skakar om huvet riktigt ordentligt så kanske, kanske även du kan begripa att man ofta skapra bilder TILLSAMMANS med modellen. Och, inte ovanligt, att modellen väljer ut just såna bilder som du av någon anledning uppfattar som nedvärdernade....

Resultat? Jo, vi väljer ut dessa bilder som lyckade, vi är båda nöjda. Och, på ren svenska, vi skiter totalt i om du och andra ser dom som nedvärdernade. Det är liksom helt ointressant när vi båda är nöjda.
Det är bara dom som tycker som du som har hjärna,eller.Du är inte sen att vara kategorisk.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS