Visa ett inlägg
Gammal 2012-04-14, 20:17
Egget

Tack för svaret! Då kan jag avskriva front- och bakfokuseringen i alla fall.

Innan köpet av D7000 läste jag om liveview läget som skulle vara segare än sökarläget. För min del är den dock inte bara seg, allt som oftast hittar den inte rätt fokus överhuvudtaget. Inte ens i närheten. Vissa gånger kan det vara så tokfel fokuserat att man inte ens ser vad det är motivet föreställer.

Problemen verkar inte ligga i objektiven heller då jag testat tre olika. Och samtliga har problem att fokusera i liveview. Det objektiv som borde fungera utan problem tycker man borde vara Nikon 60mm AF-S gluggen. Men inte.

Vad besviken jag blir... :/

Helmetrock skrev: Front/bakfokus kan aldrig drabba Liveview, så det är det garanterat inte. Det är till och med så att man kan använda LV som referens om man vill testa om man har fokusproblem med något annat.

Fokus i LV med skärmen på hela tiden är aldrig i närheten av lika snabb och säker som i sökaren, det är två helt olika fokussystem. Sökaren (Fasdetekt) är snabb och hyfsat exakt men kan som sagt ha felfokus. LV (Kontrastdetekt) är inte alls lika snabb och har problem i dåligt ljus och låg kontrast men mycket mer exakt när den väl hittar fokus och kan som sagt inte få felfokus.