Visa ett inlägg
Gammal 2016-05-21, 08:52
pdahlen

joyanboyan skrev: Beslutat nu att ha is i magen och strunta i den dealen. Hur började ni plåta? Vad är bästa sättet att gå till väga? Att ta bild på rulle är jag ju van vid så utsnitt, bildseende och dylikt har jag ju lite koll på men det digitala är för mig en djungel. Tips?
Att lära känna sin kamera, även om manualen kan vara väldigt tråkig så står det väldigt mycket matnyttigt i den, man ska inte läsa den fråm pärm till pärm men ha den som ett uppslagsverk när man provar något nytt. Till att börja med kan man se till att ställa in kameran såsom man vill ha den, det finns mycket här man kan göra för att personliganpassa kameran. Tex kan det vara bra att skärmen visar utfrätta områden i bilden. Hur man vill hantera ISO, auto-ISO eller direktval på tumhjul etc etc. Tycker man sitter och testar och förstår vad olika inställningar innebär och testar i verkligheten.

Att förstå tid, bländare och ISO samt exponeringskompensation. Att förstå bländarens inflytande på skärpedjupet. Fotografera med stor bländare, lite tal, på olika avstånd och se effekten i bilderna. Använd inte för liten bländare för då försämrans skärpan även om skärpedjupet ökar

Annars är det mest att ha roligt och ta många bilder, att skaffa något vettigt bildbehandlingsprogram kan rekommendera Lighroom och lära sig det, en bra redigeringen eller framkallning som det heter i LR gör halva bilden. Fotografera i raw så du har ökad möjlighet att justera bilden efteråt