Visa ett inlägg
Gammal 2019-04-20, 07:08
snap01

ingen kritik men om du inte vet riktigt vad en raw bild är så tycker jag att det är inte lite dumt att gå på dyra pro kameror dels med tanke på att dom sjunker i pris o du förlorar värdet rätt snabbt. Det viktiga är att du får med dig kameran ut o att den är enkel o att du får ett bättre resultat från den än din mobilkamera.
För att man ska få med den ut så anser jag att en mindre lättare kamera har större chans till det, som tex fuji.
Fuji har även väldigt bra (filmer) i kameran som gör att du kan slippa bildbehandling o ändå få ett toppresultat från kameran. En föreslog en kurs, en bra ide man lär sig alltid något mer. Jag skulle föreslå en fuji x-t30 med utmärkta kitobjektivet. Vill du lägga mer pengar så är det upp till dig o bra kameror då är tex fuji x-t3 o canon R eller Nikon Z6.

Jag förslår mindre kameror pga jag vet att största anledningen att folk lämnar dom hemma är att dom är för stora. Jag springer gärna runt utomlands med fuji smidigt, diskret o betydligt lättare än mina d850. Och bildkvalitetsmässigt minimal skillnad.

Jag tror det viktigaste är att du tycker om kameran att du gillar storleken o känslan på den, vad det står på den är av mindre betydelse. Åk in o känn o prova dom. Jag själv föredra fuji, nikon canon tycker dom har ett bra utbud av objektiv samt är bra överlag.
https://www.hegethorns.se/Meny/Kamer...=4547410400243