Visa ett inlägg
Gammal 2016-03-11, 13:54
Staffanp

martinator skrev: Å andra sidan är det inte fel att genomlysa så många av de eventuella problem som kan uppstå... Inte kul att lägga tid på saker som man i slutändan inte är nöjd med och måste göra om. Gissar att rätt många har rejäla samlingar av diabilder och har gedigen erfarenhet av diaprojektorer som ju var ett hyfsat vanligt sätt att visa bilder förr. Så även om ingen fotat av i projektor är det ändå många som har upplevt de saker som kan gå snett i just en projektor.

EDIT: i moderna projektorer går det att dimma lampan till väldigt låg effekt.
Jag är beredd att lägga lite tid på att försöka få ihop en bra lösning. Jag tycker att det är ett intressant projekt och kul om jag lyckas. Blir det inte bra får jag köpa en skanner för drygt 10.000kr och skanna allt istället.

Tack alla ni som belyst problemen men jag står fast vid metoden tills och byter bara om resultatet inte blir bra. Lyckas jag kan det blir ett referensprojekt för andra som vill digitalisera men inte kan lägga ut 10-15000kr på en bra skanner. Även om den går att sälja vidare efteråt så är det rätt mycket pengar att ligga ute med.

Ni som kommer med kostruktiv kritik / förslag får gärna fortsätta skriva.

Jag kommer självklart inte fotografera av ett par tusen bilder och se om det blir bra eller ej. Jag testar med ett magasin och ser om jag kan få ett konsekvent resultat. Om det går bygger jag ihop allt lite stabilare och fotograferar av resten.