Visa ett inlägg
Gammal 2017-08-29, 02:54
Abe Normal

Två linjer med egna regler...
För mig är det två tydliga parallella riktningar, dokumentärt med kraven som finns eller konstnärligt foto där bilden är underställd fotografen (lite hårdraget). Merparten av de bilder jag kollar på är manipulerade, för mig är alla bilderna på 500px i någon form manipulerade. Det finns en intressant poäng, dvd bilderna ser inte manipulerade ut. Man kan förstå det men man ser det inte omedelbart. Det är en genre, vid tex porträtt.

Jake Olson tar fina porträtt och lite på samma sätt med kvällsljus, lågt ljus med sol osv (samlar tydligen på himlar), men ankorna med barnet är fejkat, men betraktaren tänker inte på att det är en klonad anka. Lite av en konstart och han berättar glatt hur han går till väga och betrakatarna gillar det han gör.

Den fåran är idag jättestor, tex använda sig av flera exponeringar som slås ihop och andra trix.

Den andra stora fåran dokumentärt foto, där fotografen vill påvisa någonting och vikten av trovärdiget är helt avgörande. Tanterna som höll på att drunkna på hemmet i vattenmassorna i Houston, det var ju otroliga bilder av något som hände. Den vita älgen som har vi har sett, eller är den PS'ad :)

För mig och många fler är naturfoto dokumentärt, det man ser ska det finns täckning för. Som Solen beskrev så bra, det ska vara "wow". Då behöver inte grässtrån, skärpedjup och annat vara lika avgörande tycker jag.

Senast redigerad av Abe Normal den 2017-08-29 klockan 03:15.