Visa ett inlägg
Gammal 2017-08-23, 00:34
AWid

Glimt
AFJ skrev: .............
Som jag skrev är LR intelligent, den tar hänsyn till hur stor du gör din bild. Om du exporterar till 900 x 600 så lägger den på en annan slutskärpa än om du väljer 1800 x 1200 osv. Detta sker utan att man behöver bry sig och det är det som är det fina i kråksången och gör det så mycket enklare för användaren än i många andra program. Speciellt om man vill skapa flera olika uppsättningar av bilderna för olika bruk så behöver man alltså inte bry sig om slutskärpningen eftersom LR klarar det automatiskt................
Där är vi helt överens. Det var inte heller något jag kommenterade i mitt inlägg.

AFJ skrev: .......
Däremot är det så att PPI-inställningen bara spelar roll när du väljer att skärpa för utskrift (papper). Det är egentligen helt logiskt. .........
Där har vi tydligen olika uppfattning. Enligt citatet jag tog från Laura Shoes beskrivning tar programmet hänsyn till ("the algorithm looks at output resolution and how much upsizing or downsizing is being done.") alltså algoritmen tar hänsyn till hur mycket uppskalning eller nedskalning som gjorts genom att titta på vilken upplösning (PPI-inställning) som angetts. Att detta bara skulle ske vid export för utskrift på papper verkar helt ologiskt:-)

AFJ skrev: Det kanske är skäl att du provar själv! :-)
Som jag skrivit tidigare kommer jag inte att testa på egen hand. Jag litar på att det Adobe respektive Laura Shoe skriver är korrekt:-)
.