Visa ett inlägg
Gammal 2018-07-12, 21:08
FiCa1

???
jonas18z skrev: Det är inga fantasitider men det är oxkså de tiderna jag skriver till kund så det är snarare avrundat upp än ner.
.Nu undviker jag att fotografera mot vit bakgrund i alla fall så som jag tror du menar, utfrätt.

nej det tar mig denna tid att rigga studion och rigga ner plocka undan allt packa osv. Larma av på, Städa, koka kaffe osv osv.
Visst jag avrundar inte neråt utan uppåt såklart men tiden ligger däromkring.

Nej fotograferingen tar inte 5-10 min eller visst vissa personer som inte har tid och bryr sig kansle. Jag räknar från att personen anländer till att den går.

Tror snarare det är dina tider som är fantasier.
Jag har plåtat porträtt (personalfoto) för arbetsgivaren att använda på webb och i tryck. Plåtat i mötesrum på arbetsplatsen mot neutralfärgad ljus vägg i naturligt ljus. Riggning = 5 min (att sätta upp stativ och kamera), fototid 2 min/person, efterbehandling ca 10 min/bild. Alltså, det går att genomföra denna typ av uppdrag på mycket kort tid med extremt lite utrustning och med bra resultat (dvs. såväl kunden och de plåtade personerna blev mycket nöjda). Total tidsåtgång för att fota 20 pers = ca 1 timme. Jag har sett en yrkesfotograf göra något liknande i London. Personalen var samlad på gatan utanför arbetsplatsen, personerna poserade mot en tegelmur, Nikon D800 med blixt, några korta instruktioner från fotografen, och BAM; BAM; BAM. Tittade på i ca 20 minuter och då hade hon tagit 5 porträtt. Snyggt jobbat. Så, utan att själv ha någon egentlig yrkesmässig erfarenhet av denna typ av uppdrag, så vågar jag nog påstå att du talar i nattmössan.

/ mvh FiCa1