Visa ett inlägg
Gammal 2019-09-30, 10:39
Flash Gordon

fotobollfoto skrev: Någon Göteborgare har nog bättre svar på just det. Men namn som dyker upp är Mattssons, Götaplatsen, och Scandinavian.
Mattsons foto ligger i Lund så det är ingen idé att åka till Göteborg och leta efter dem.

Både Scandinavian photo och Götaplatsens foto har sina begagnade kameror upplagda på internet. Det är de enda affärer i Göteborg jag vet säljer begagnat.

Båda har en hel del objektiv fast kamerautbudet är inte så stort samt spretar åt många håll.

Jag drar mig inte för att handla från privatpersoner. Helst då från meddlemmar på fotosidan. Det gäller att se till att de inte blev medlemmar samma dag de lade upp annonsen.

Det finns som sagt en Fuji X-T2 med 27/2,8 pannkaksobjektiv sam 18-55/2,8-4 OIS i Lund. Inköpt nytt i början av året. Detta från en som varit medlem på fotosidan sedan 2011.

Varför sulle jag valt Fuji?. Jo därför att de är de enda som har ett bra utbud av objektiv till APS-C. Det är också ett system som väldigt många tycket om att fota med. Deras objektiv är ofta av toppklass.

Att jag själv oftare fotar med Fuji än med min Canon 5D säger faktiskt en del.

Jag har fotat med olika 5D kameror sedan snart 15 år. Alltså en kameramodell jag kan mycket väl.

Ändå blir det Fuji som får följa med för det mesta. Både därför att jag uppnår ett bildresultat som ligger nära vad jag får från en 5D MKIV med mina L-objekktiv samt att det är mindre att släpa på. Sedan jobbar jag snabbare med Fuji-kamerorna.
Sedan inte minst viktigt tycker jag det är enklare och roligare att fota med Fuji.

Att jag rekommenderar Fuji beror inte på jag är en fanboy utan verkligen gillar och tror på det systemet.
En annan orsak är att det är en spegellös kamera med väldigt bra EVF. Något som snabbt blir vanebildande. Att man ser hur bilden blir och kan se ett histogram innan man tar bilden gör att man exponerar korrekt för det mesta.

En DSLR kräver mer av erfarenhet. Jag missar inte expneringarna så ofta med Canon 5D heller men så har jag också 15 års erfarenhet av hur jag skall tolka ljuset.
Fast jag måste erkänna att jag missar denn exakta exponeringen betydligt oftare med 5D. Efter jag tagit första bilden och kika på histogrammet hur resultatet blev.
Det är inte sällan jag sedan får ta en bild till med lite korrigering av inställningarna.

När man väljer ett kamerasystem och inte har en massa gamla grejer så väljer man ett system som om man byter det senare kostar till någon annan tillverkare kostar en hel del. Oftas mmycket mer än man tror. Fråga mig jag har provat.

Detta är skälen varför jag rekommenderar Fuji. DE är i min värld de enda som har ett bra utbud när det gäller APS-C.