Visa ett inlägg
Gammal 2017-08-12, 00:16
saragill

ztenlund skrev: Bilden är tagen på ISO 4000, så brusfritt i skuggorna vid detaljgranskning lär det nog inte bli oavsett kamera. (Övrigt data är f/4 och 1/250 och 50 mm.)

Du verkar ha exponeringskompensationen ställd på +2 steg, apropå att du säger att det blir överexponerat om du följer den. Exponeringskompensationen påverkar vad exponeringsmätaren visar, även om all automatik i övrigt är avstängd. Sedan har du centrumvägd mätning. Det kan man förstås ha, om man vill ha det, men standardläget är 3D Matrix/evaluerande.
Ok då är detta ju ett exempel på att det fordras högt ISO-tal, vilket jag inte är så förtjust i. Ville i detta fall inte ha för lång slutartid pga att människan kan röra sig och då blir det suddigt, vill ej heller ha för stor bländare pga då blir skärpedjupet för kort och bara enstaka delar blir skarpt. Återstår då att höja iso...

Är det inte konstigt att lånekamerans ljusmätare funkar utmärkt när jag testar den, men inte min egen kameras ljusmätare? De borde väl vara precis likadana?

OK det med exponeringskompensationen har jag inte sett. Det är inget jag ställt in medvetet. Det ska jag kolla upp! Även det med centrumvägd/matrix osv ska jag kolla upp.