Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-14, 20:47
unoengborg

JeannaQ skrev: ...
Och nu fick jag detta meddelande:

"Lag (1978:800) om namn och bild i reklam
1 § Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke.

3 § Den som bryter mot 1 § eller medverkar till sådan handling skall utge skäligt vederlag till den vars namn eller bild har utnyttjats.

Ganska tydligt vad som gäller. Används min bild i kommersiellt syfte utan mitt tillstånd så är det både du och köparen som kan stå skyldiga, då du medvetet sålt den utan mitt samtycke. Inte en frågan om saken, oavsett vad andra "fotografer" på internet tror.
Då avslutar vi detta, jag har varken tid, lust eller ork att ingå i sådant trams."
...
Har försökt förklara för henne att jag inte är / använder bilder som / näringsidkare och inte heller bedriver reklam, men hon fortsätter som om inget hänt, utan att svara på det.
Du får väl försöka sälja bilden till icke näringsidkare. Köpare typ komun, landsting, och jag gissar även att ej heller ideella föreningar räknas som näringsidkare. Då behövs vad jag vet ingen modellrelease eller annat tillstånd såvida det inte var en beställd bild, men det låter ju inte så. Har du ingen egen firma att marknadsföra borde du även kunna lägga ut dem på nätet utan att betala henne ersättning.