Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-28, 16:27
patson

Jag bytte min 5D Mark IV mot en EOS R och är fullt nöjd.

Jag ville ha en mindre och lättare kamera med samma bildkvalitet som Mark IV och när Cyberphoto presenterade sitt test av EOS R såg den till och med ut att ge bättre bildkvalitet i skärpa och detaljåtergivning än Mark IV. Ett kort tag ägde jag båda kamerorna och kunde då jämföra bildkvaliteten själv, där jag testade med samma objektiv och inställningar på stativ. Ja, det stämde att det är bättre skärpa i bilderna från EOS R. Enligt obekräftade uppgifter tack vare den nya DIGIC8-processorn. Den ger också mer "färdiga" RAW-filer än Mark IV, där jag får dra betydligt kraftigare i reglagen för att få samma resultat i konverteringen.

Det jag saknar hos Mark IV är den snabba serietagningen, men å andra sidan fotograferar jag sällan sådana motiv att jag har det behovet. EOS R ger som tidigare sagts en slags laggning där den elektroniska sökaren inte hinner med riktigt. Ej noterat om problemet minskar med RF-objektiv. Dessa är för övrigt dyra och tunga så jag håller mig till EF-objektiv med adaptern. Funkar fint för mig.

En annan fördel är att man ser exakt hur exponeringen blir i sökaren. Även smidigt att kunna se såväl menyer som redan tagna bilder i sökaren, särskilt soliga dagar då skärmen knappt syns. Knappar och reglage är flyttade och jag hittar dem inte lika lätt som förr efter 12 år med andra digitala EOS-kameror, men tids nog lär jag mig väl.

Så jag är fullt nöjd men det är förstås olika vilka behov och önskemål man har på sin kamera. Lycka till.