Visa ett inlägg
Gammal 2014-11-22, 16:23
eskil23

FlyerOne skrev: 1) Kameran ligger med objektivöppningen uppåt under rengöringen.

2) Man blåser rätt ner med tryckluft. Detta skulle jag vilja kalla för "blästring light". Tryckluft går ALDRIG att få helt fri från partiklar, i alla fall inte med de filter jag känner till (men jag vet ju inte allt ...)

...

Inte heller uttalar jag mig om hur Canon/Nikons sensorrengöring NORMALT brukar gå till, bara om det jag har sett på fotomässor. De kan ju ha råkat använda någon extrapersonal vid de mässor jag sett, som inte varit så kompetenta som de borde ha varit. Men det finns ju klagomål i andra trådar om otillfredsställande sensorrengöring från märkesverkstäderna.
.
Jag lämnade in min D7100 i Nikons monter idag. De lägger i alla fall inte kamerorna med öppningen uppåt utan håller dem upprät eller lite frammåtlutade.

Sedan vet jag inte vad de sprutar med. Det kan vara tryckluft, men det kan lika gärna vara kvävgas. När det gäller tryckluft så är det inte i första hand partiklar som oroar mig, utan olja från kompressorn.