Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-04, 17:28
PMD

Perlborn skrev: Jag har en Canon 600d och behöver en slavblixt till nattfoto. Köpte idag en beg Speedlite 550EX. Problemet är att jag behöver ställa blixten snett brevid kameran och hade inte räknat med att jag behövde en Transmitter också.
Det behöver du inte. Din EOS 600D kan styra externa blixtar trådlöst med sin inbyggda blixt.

I instruktionsboken skall jag ha en Speedlite ST-E2.
Det kommer inte att bli så värst mycket bättre med en sådan (eller någon annan IR sändare) jämfört med att använda den inbyggda blixten i din kamera. Med en radiosändare kan det gå bättre att ha blixten bredvid kameran, men då måste du köpa en radiomottagare till blixten också och det kan bli dyrt om du vill ha TTL-blixt.

En ST-E2 monterad på din kamera är lika mycket riktad rakt fram som den inbyggda blixten är.

Hur nära kameran behöver du placera blixten? Mottagarsensorn på blixten sitter framtill, men det går att vrida blixthuvudet ganska mycket så att blixtens mottagare är riktad mot kameran.

Om du behöver placera blixten mycket nära kameran så kan du väl lika gärna montera blixten på kameran? Om kameran inte behöver vara längre bort än drygt 1.5 meter så går det att använda en TTL-synksladd, t.ex. den här från Kaffebrus. Det finns längre kablar också (eller så skarvar man själv om man är händig).