Visa ett inlägg
Gammal 2006-07-23, 12:54
Palletheking

Re: Fotosidan raderar bilder
mar_wal skrev:
Fotosidan raderar bild i mitt album med hänvisning till att mannen ser alkoholiserad ut och att det är kränkande och inte förenligt med PUL.

Fotosidans David Elmfeldt vet ingenting om den avfotograferades dryckesvanor eller huruvida jag lagt ut bilden med objektets godkännande. Ändå är det detta det hänvisas till när Fotosidan godtyckligt bestämmer vilka människor som får synas och vilka som ska hållas undan.

Är det bara vackra blomstermotiv, nakna kvinnors bröst i motljus och småfåglar i trädgården som ska förekomma på Fotosidan. Är det inte dags att slopa avdelningen för Gatufotografering om nu Fotosidan bestämt sig för att undantagen i Pul för konstnärligt ändamål inte gäller?

Mannan på bilden är inte det minsta alkoholiserad och jag tycker att det är mycket kränkande av Fotosidan att etikettera honom på det sättet.

Se http://blog.screentan.org/permalink/...an_censur.html
Spontant för mig, så förefaller mannen på bilden vara alkoholiserad alternativt hemlös. Kanske är det fördomar från min sida men det är vad bilden vid första anblicken säger mig. Sen tror jag att bilden i sig blir intressant just pga mannens udda utseende, det är så att säga det som gör bilden. Med den utgångspunkten kan jag förstå Davids försiktighet. Fotosidan är ju ett väldigt allmänt bildforum för allas beskådande. För övrigt så gillar jag bilden skarpt och har förståelse för ditt synsätt också, speciellt med tanke på att du tycks ha följt alla fotoetiska regler.