Visa ett inlägg
Gammal 2006-07-23, 14:38
Kalle_B

mohei skrev:
Håller fullständigt med Gatufoten.
Det handlar nog snarare om fördomar än om red´s rädsla för PUL.

Typiskt manligt tänkande? Om en tjej skriver lite provocerande är det tramsigt? ;-)

Raderingen av bilden med de rökande personerna var ett mindre genomtänkt beslut tycker jag.
Om det hade funnits en bildrubrik som sade något om hemlöshet eller alkoholism hade det varit kränkande mot personen på bilden.
Nu blev bilden raderad pga FS-red ansåg att mannen såg ut som en alkoholist. Och jag undrar ju förstås vad det är i bilden som talar om att mannen är en alkis? Jackan, ciggen, mössan, skägget? Mannen verkar ha längre hår än vad som är brukligt för män. Visar det på alkoholism? I så fall har vi ett gäng långhåriga alkoholister på FS. ;-)
Men det är ju fördommar som är djupt förankrade som blir vedertagen verklighet!! Jag säger inte att alla med cigg i munnen och tovigt hår är synonymt med alkisar, men kopplingen och tron elelr föreställningen är inte konstig! och därför blir ju kopplingen sådan!

Gå ut kl 2 på natten på plattan i stockholm sätt dig ensam i en mörkare del av området. Sedan talar du om för mig när du blir orolig, när det kommer en snyggt prydlig man med portfölj, rock, slips, fint kammat hår eller när du ser en chilenargäng kommande förbi, med huvor över huvudet och byxor vid knäväcken?

Säg nu ärligt att fördomamr itne spelar roll.
Ingen av dessa exempel behöver vara särskilt våldsamma, dom kan alla ha varit och ätit glass hos sin svärmor och är på väg hem.

Vi kan ta ett annat exempel: Jag tvingar dig med pistol att klä dig i en kort kort kort kjol, sliten topp som visar underkanten av brösten, sminkar dig och sätter på dig skor med höga klackar, tvingar dig sedan att gå ut på stand och luta dig över en bild med öppet passagerar fönseter. Plötsligt kommer en fotograf och drar iväg lite bilder på dig och du tittar rakt in i kameran. Alla kan se att det är Monica.

Fotografen lägger ut bilden på fotosidan, skrattar åt allt som hter PUL och hänvisar till sin rätt att få gatufotografera på allmänplats.

jag kan ge mig sjutton på att det skulle bli ett himla liv från dig och en anmälning till polisen var inlämmnad snabbare än blixten.