Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-26, 12:39
VargenW

Jag rekommenderar Fotosidan Magasin som jag prenumererar på. Där finns allt det där: bildkritik, reflektioner kring bilder, intervjuer med fotografer, tips för att ta bättre bilder etc. Tester och ren teknik tar upp mycket mindre plats.
Det ligger ju lite i mediets natur att Fotosidan på nätet har ett nyhetsflöde, på samma sätt som att nyheter redan ofta är gamla när de kommer till papperstidningen, den lämpar sig mer för reflektion av den sorten som jag tror att du vill ha.
Men om du går in i de olika grupperna här finns i alla fall tendenser till diskussioner om bilder.

Terje H skrev: Rubriken är kanske lite hårt dragen, men jag tycker det behöver uppmärksammas: Är jag verkligen ensam medlem kvar här på Fotosidan som tycker att hela sidan drunknar i nyheter och frågor om fototekniska prylar?

Finns det verkligen nästan inga nyheter som är fotorelaterade UTAN att handla om nya kameror och objektiv? Finns det verkligen inget annat att diskutera här i forumen UTAN att det ska handla om allehanda fototekniska prylar?

Och i bloggarna skrivs det inte mycket; oftast är det några bilder med lite kortfattad text. Finns det nästan inga skrivande fotografer kvar? Och i bilddiskussionerna så blir de absolut flesta bilder som publiceras för bilddiskussioner helt utan några kommentarer.

Jag är fullt medveten om att jag sticker ut hakan och kanske överdriver något - men har jag helt fel? Om vi alla försöker vara lite självkritiska - tycker vi alla att Fotosidan har utvecklat sig i den riktningen vi helst önskade?

Och alla bildintresserade fotografer; har de rymt till Facebook och Instagram? Eller finns det nästan inga bildintresserade fotografer kvar?

Mvh Terje