Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskyddet har fastnat. Hur får jag loss det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Höö

Aktiv medlem
Igår fick jag inte loss motsljusskyddet på mitt Sigma 70/2,8. Det sitter helt enkelt fast - ordentligt fast. Någon som har något tips på hur jag ska göra utan att vrida sönder objektivet?

Tacksam för tips!

Marie
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Grattis! Du är nog den enda som äger en optik där motljusskyddet inte glappar =)

Tyvärr har jag inga bra tips åt dig. Har som du förstår aldrig sött på problemet =)

Hoppas det löser sig!
 

bengt-re

Aktiv medlem
Det har en viss tendens att fasta tyvärr - lösningen (om du får bort det) är att ha ett uv-filter som har mässingsgänga istället för alu - då fastnar det inte mer.

Att dra motljusskydded framåt (försiktigt) samtidigt som du vrider det är hur jag fick mitt att släppa när det bråkade sist.

Motljusskydd pirat i gummi är ofta bättre tycker jag annars om man nu måste gänga fast det i filtergängan.
 

iSolen.se

Guest
Igår fick jag inte loss motsljusskyddet på mitt Sigma 70/2,8. Det sitter helt enkelt fast - ordentligt fast. Någon som har något tips på hur jag ska göra utan att vrida sönder objektivet?

Tacksam för tips!

Marie
Filter brukar man kunna dra loss genom att linda en lampsladd runt, kanske spänna sladden lite extra med en pinne.

Kanske kan funka?
 

bildsten

Aktiv medlem
En vanlig orsak till att ett motljusskydd fastnar är att det fått en smäll eller blivit klämt och av den anledning spänner i gängan (om det är ett pågängat motljusskydd). Försök kolla om det är deformerat och försök i så fall att klämma det tillrätta försiktigt samtidigt som du vrider det. En 1/4 droppe tunn olja som petas in i springan mellan motljusskyddet och objektivkanten kan underlätta.
 

Höö

Aktiv medlem
Tack för alla tips!

Hejsan alla vänliga tipsare!

Jag använder inte filter så det tipset fungerar inte, men tack ändå. Det enda är väl ev att prova med ett par droppar olja. Misstänkter att jag får skicka in det för att få väck det. Ett altenartiv som jag funderar på är att det får sitta kvar och istället försöka hitta ett snap-on--linskydd som kan fungera.

Än en gång - tack för tipsen!

Marie
 
ANNONS