Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krishjälp!

Fotosnillet

Medlem
Hej!
Det är så här att fotosnilllet av dem alla (jag) hehe har råkat tappa min kamera i ett betonggolv. Jag har en canon enos 1000D som jag köpte i vintras. Själva kameran är helt okej,det är objektivet som fick ta smällen. Det var ett helt vanlig standarobjektiv: efs 18-55mm. Frågan är nu om jag ska köpa ett nytt likadant eller ett annat. Grejen är att jag fotar hästar jättemycket i mörka ridhus och då kan det ju vara bra med ett objektiv som släpper in så mycket ljus som möjlig fast man ända kan ha det till att fota andra saker!
Jag behöver all hjälp och tips man kan få :D!
 

namon

Aktiv medlem
EF-S 18-55 IS kan vara ett bra alternativ till den gamla kit-zoomen utan IS. Påstås vara bättre rent optiskt och dessutom har den IS (bildstabilisering: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15607

Ett annat alternativ som också kan vara intressant om du önskar ljusstyrka och lågt pris är canon EF 50/1,8: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=444

Beroende på vilken brännvidd/ljusstyrka/pris du önskar så kan det såklart vara andra objektiv som är bättre lämpade. Dessa två jag tipsat om är i den billigare klassen, även om 50/1,8 är riktigt bra optiskt (AF är sämre och byggd lite som en "happy meal"-leksak, men jag gillar den! ;) ).
 

Fotosnillet

Medlem
Okej tack för tipsen :)! Aa jag skulle ju vilja ha ett till ett ganska låg pris, zzom och bra "ljusstryraka". Jag ska ta och kolla upp dem som du skrev ;)
 

m00ndancer

Aktiv medlem
Vad har du för budget?

Snabba förslag:

Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF 3500:-
Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM for Canon 7000:-

Eller köp ett 2-3 fasta objektiv.
 

Fotosnillet

Medlem
Objektivet EF 50/1,8 som du skrev har min kompis och den tar ju faktist jättebra bilder! MEn hur fungerar det objektivet att fota med ute en solig sommardag :)?
 

namon

Aktiv medlem
Normalt har du tre parametrar: lågt pris, "mycket zoom" och hög ljusstyrka. Minst en av dem måste du vanligtvis välja bort för att hålla dig till verkligheten. Vad är viktigast? Prioritera helt enkelt. :) 50/1,8 är fantastisk i dagsljus! Dock har du såklart ingen zoom alls på den då det är ett fast objektiv.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Objektivet EF 50/1,8 som du skrev har min kompis och den tar ju faktist jättebra bilder! MEn hur fungerar det objektivet att fota med ute en solig sommardag :)?
Åt det hållet är det aldrig något problem! Låt kameran ställa in tid och bländare åt dig, så kan du nästan fotografera in i solen med det objektvet också!

Per.
 
ANNONS